Södra station
Järnvägen kom till Stockholm 1860. Då byggdes Stockholms södra station, stadens första järnvägsstation. Stationen låg vid Medborgarplatsen, ungefär där Söderhallarna ligger idag.
Södra station var ändhållplats för alla tåg som kom söder- eller västerifrån. Tågen som kom norrifrån stannade vid Norra Bantorget, på Norrmalm. 1871 byggdes järnvägarna ihop och Stockholms Centralstation kunde invigas.
"Söders Manhattan" istället för godståg
Södra station användes både för godståg och persontrafik. Godsstationen lade ner på 1980-talet. Idag går järnvägsspåren i tunnlar under Södermalm. Nu är det bara pendeltågen som stannar vid Södra station. Den gamla bangården och många av järnvägsbyggnaderna revs. En del ville bygga hus med 40 våningar istället och förvandla Södra stationsområdet till "Söders Manhattan". De planerna blev inte av. Nu ligger istället Fatbursparken och bostadshus med ungefär 3000 lägenheter på området.
Ett enda hus finns kvar från den gamla bangården. Huset var tjänstebostad till anställda vid järnvägen. Det kallades "Tegelhuset" och byggdes sannolikt mellan 1879-1882 efter SJ:s standardritningar. Om du står intill huset så kan du se en kvarleva från tiden då huset var tjänstebostad. Strax norr om Södra bangårdshuset finns resten av en trappa som leder ner till sammanbindningsbanans spårområde och södra tunnelöppningen.
Det äldsta namnet på huset är Södra bangårdshuset, andra namn har varit Stinsbostaden, Banmästarbostaden, Banmästarboställlet och Banvaktsstuga 102. Det är den enda bevarade byggnaden från den här tiden i området.