Fridhemsplan
Mitt på Kungsholmen ligger Fridhemsplan. Det är en plats som under lång tid varit en knutpunkt för kollektivtrafik från olika delar av Stockholm. Platsen fick sitt namn 1935.
På 1800-talet låg det en tullstuga på platsen där Fridhemsplan finns idag. Kungsholmens bebyggelse sträckte sig då upp till tullen och på andra sidan fanns landsbygd med åkrar och trädgårdar. Här tog staden slut.
En bit bort från dagens Fridhemsplan låg Stockholms stads norra arbetsinrättning under 1800-talet. Då var det olagligt att vara bostadslös eller hemlös. Personer kunde bli dömda för lösdriveri till tvångsarbete på arbetsinrättningen. I folkmun kallades den för Grubbens.
Från kåkstad till skyskrapor
Under första halvan av 1900-talet var det mycket som förändrades på Kungsholmen. Tidigare var detta en fattig del av Stockholm. Här fanns kåkbebyggelse med låga trähus och olika verkstäder och industrier. 1903 började Sant Eriksbron att byggas. Bron binder ihop Fridhemsplan på Kungsholmen med Sankt Eriksplan på Norrmalm. Under 1900-talets första årtionden byggdes många nya bostadshus. Längs Kungsholmens stränder byggdes moderna och lyxiga bostäder. Vid Sankt Eriksbron byggdes två höga hus som liknar amerikanska skyskrapor - Sportpalatset och Sankt Erikspalatset.
Station för spårvagnar, bussar och tunnelbana
Fridhemsplan blev en knutpunkt för kollektivtrafiken. Här låg en stor busstation och flera spårvagnslinjer möttes. 1952 öppnade tunnelbanans gröna linje en station på Fridhemsplan och 1975 var den blå linjen färdig.