Hur vet vi det vi vet om historia?
Historia är berättelser om det som har hänt - vår egen tids berättelse om dåtiden. Men hur vet vi det vi vet om historien? I den här lektionen använder vi olika historiska källmaterial för att svara på den frågan.
Lärarhandledning för:
I uppgiften övar sig eleverna på att ställa frågor till det historiska källmaterialet, och fundera över vilka svar källmaterialet kan ge. Till uppgiften kan du använda många olika typer av källmaterial, som fotografier, texter, målningar, ritningar och film. Här har vi samlat några olika källmaterial som exempel, och tagit fram frågor att ställa till materialet för att undersöka historien. Eleverna tränar också på att reflektera över hur urvalet av källmaterial styr berättelserna om historien och kan påverka historieskrivningen. Det är inte nödvändigt att använda de olika källmaterialen, det går lika bra att ta ett av de fem exemplen och låta hela klassen arbeta med det.
Låt eleverna diskutera och resonera i grupper eller helklass, under din ledning. Elevinstruktionerna ligger både som separata pdf-dokument under rubriken Uppgift: Hur vet vi det vi vet om historia?, och som uppgifter direkt på sidan lite längre ned. Du som lärare hittar hela övningen, med alla källmaterial och tillhörande frågor som pdf-dokument om du vill redigera eller skriva ut lektionen och dela ut i klassrummet.