dagboksanteckning om julfirande av eleven Harry Karlsson
Text

Manillaskolan - eleven Harry Karlsson firar julafton hemma 1917

Manillaskolan, som från början hette Allmänna institutet för Döfstumma och Blinda - grundades 1809 av Per Aron Borg. Skolan tog från början emot båda döva och blinda barn, men efter 1879 skildes avdelningen för blinda från Manilla och fick senare egna lokaler i Tomteboda. Skolan kom då att kallas Allmänna institutet för dövstumma. 1894 ändrades namnet till Manilla Dövstumskola för att sedan ändra namn igen till Manillaskolan1966.

Under de första åren låg skolan på Drottninggatan, men flyttade 1912 till Djurgården där den fortfarande finns kvar.

Skolan var en internatskola och både elever och lärare bodde på skolan. Fram till 1890 tog skolan emot elever från hela landet.

 I sin skoldagbok berättar eleven Harry Karlsson, årskurs 6, om hur han firade julafton hemma med sin mamma. Så här skrev Harry:

Huru vi firade julafton hemma

Vi tände ljusen i granen och drucko kaffe på julaftons eftermiddag. Sedan sågo vi på bilderna på julgranskaramellerna. På aftonen gav jag mamma julklapparna. Hon tackade mig. Hon blev så glad. När mamma fått dem, gav hon mig julklappar. Jag fick ett skrivbordsställ, en spegel och en bok med penna. Vi tände sedan på tomtebloss som hängde i julgranen. De voro så vackra. Det gjorde inte alls ont, om gnistorna föllo på handen. När blossen slocknat och svalnat, tog man dem och kastade bort dem.

Mer i Stockholmskällan

Relaterade poster och teman

Jämlikhet med funktionsnedsättning
Tema

Jämlikhet med funktionsnedsättning

Hur har samhället jobbat med att ge alla människor lika möjligheter och rättigheter? Det finns en stark norm att alla kan gå, se, höra och koncentrera sig, till exempel. Jämlikhet…

Manilla Dövstumskola. Interiör i ett klassrum

Manilla Dövstumskola. Interiör i ett klassrum

Manilla dövstumsskola i Stockholm - flygbild

Manilla dövstumsskola i Stockholm - flygbild

Manilla: Gruppfoto från Manillaskolan

Manilla: Gruppfoto från Manillaskolan

Manilla: Klassfoto

Manilla: Klassfoto

Manilla: Ritsalen på Manillaskolan

Manilla: Ritsalen på Manillaskolan

Manilla: Skrädderiverkstaden på Manillaskolan

Manilla: Skrädderiverkstaden på Manillaskolan

Manillaskolan -  dagboksanteckning om julklappsinslagning 1916

Manillaskolan - dagboksanteckning om julklappsinslagning 1916

Manillaskolan - Vad jag gjorde igår, uppsats av Maja klass 3

Manillaskolan - Vad jag gjorde igår, uppsats av Maja klass 3

Manillaskolan - ett barn berättar om sitt besök hemma - 1926

Manillaskolan - ett barn berättar om sitt besök hemma - 1926

Manillaskolan - instruktion för vårdarinna för pojkar respektive flickor 1928

Manillaskolan - instruktion för vårdarinna för pojkar respektive flickor 1928

Manillaskolan - punktskrift för synskadade och blinda

Manillaskolan - punktskrift för synskadade och blinda

Manillaskolan – dagboksanteckning från Stockholmsbesök 1916

Manillaskolan – dagboksanteckning från Stockholmsbesök 1916

Manillaskolan – dagboksanteckning från cirkusbesök 1916

Manillaskolan – dagboksanteckning från cirkusbesök 1916

Rut Palm skriver om en dag på Manillaskolan - 1926

Rut Palm skriver om en dag på Manillaskolan - 1926

Skolor för barn med olika funktionsvariationer
Tema

Skolor för barn med olika funktionsvariationer

Idag är det en självklar rättighet att alla barn ska få gå i skola, och att skolan ska anpassa sin undervisning till de behov barnen har. Så har det inte alltid varit.

Tysta skolan- ansökan om plats för dövstumma Julius 1886

Tysta skolan- ansökan om plats för dövstumma Julius 1886