Välfärd för alla?
Alla samhällen, i alla tider, har haft sin organisation och sina tankar om hur man vill komma till rätta med sjukdom, fattigdom och andra sociala problem. På vilket sätt och för vilka medel man har tagit hand om de som behöver hjälp skiljer sig också från plats till plats och från tid till tid.
Vilka personer som anses ha rätt till samhällets hjälp och stöd, och på vilka villkor, är ytterligare en fråga som människor och myndigheter har haft olika syn på genom tiderna. Vilka människor som anses ingå i själva samhället är något som varit föränderligt över tid.
Folkhemstanken föds
Den 18 januari 1928 höll socialdemokraternas partiledare Per Albin Hansson ett tal i riksdagen. Talet kom senare att bli mycket berömt. I talet använde han för första gången ett ord som kom att bli förknippat med det svenska samhällets självbild. Han pratade om folkhemmet. Folkhemmet var en idé om Sverige som ett hem för alla svenska medborgare. I folkhemmet skulle alla ha det bra. Ingen skulle vara fattig och ingen skulle behöva svälta.
Per Albin Hanssons sa följande:
Den känsla av trygghet till existensen, som förvissningen om bistånd vid arbetslöshet, sjukdom och annan olycka samt på ålderdomen skänker, gör den enskilde mera medveten om sitt medborgarskap. Den alstrar också den samhörighet med det allmänna, den hemkänsla, som är kännetecknande för en god demokrati.
Det som Per Albin Hansson i första hand pratar om är klasskillnaderna i samhället: "de arbetande beredas andel även i det ekonomiska förvaltandet". Han fortsätter med:
Det goda hemmet känner icke till några privilegierade eller tillbakasatta, inga kelgrisar och inga styvbarn. Där ser icke den ene ner på den andre. Där försöker ingen skaffa sig fördel på andras bekostnad, den starke trycker icke ner och plundrar den svage. I det goda hemmet råder likhet, omtanke, samarbete, hjälpsamhet.
Under 1930-50-talet genomfördes stora reformer som förbättrade levnadsvillkoren för många människor i Sverige. Ett par exempel är lagen om folkpension år 1935, två veckors lagstadgad semester år 1938 och allmän sjukförsäkring 1955. Den här perioden i Sveriges historia brukar kallas välfärdsåren eller folkhemstiden och Sverige blev internationellt känt för det som kallades den svenska modellen.
Alla ingick inte i folkhemmet
När man ser tillbaka på folkhemsperioden kan man se att alla människor i det svenska samhället inte hade en självklar plats i "det goda medborgarhemmet". Romer och resande, oäkta barn och fosterbarn, fattiga och hbtq-personer är exempel på grupper som på olika sätt har stått utanför eller särbehandlats under uppbyggnaden av 1900-talets välfärdssamhälle. De ansågs inte vara en del av folkhemmet.