Fotografiet visar prins Eugens salong på Waldemarsudde år 1947.
Foto
Fotograf: Rosenberg, Carl Gustaf (1883-1957). Prins Eugens Waldemarsudde

Prins Eugens salong, Waldemarsudde

Fotografiet visar prins Eugens (1865–1947) salong på Waldemarsudde som den såg ut 1947, med prinsens tidningar och böcker på bordet. Salongen är en del av Sällskapsvåningen, som enligt prinsens önskan är bevarad som den såg ut på hans tid. Eugen ville ha ljusa och luftiga sällskapsrum i överensstämmelse med tidens nya inredningsideal och blandade gärna äldre möbler med nya. Möbelgruppen i Salongens mitt består av ett specialbeställt bord från 1919 ritat av den välkände möbelformgivaren Carl Malmsten. Bordet omges av sex karmstolar av mahogny klädda i grönt sidentyg och med tillhörande pallar. Dessa stolar i empirestil är utförda av Ephraim Ståhl som var stolsmakare i Stockholm 1794–1820 och är ett arv från prins Eugens far Oscar II.

I bakgrunden syns den mest framträdande målningen i Salongen, Ernst Josephsons Strömkarlen, som är permanent infälld i väggen. Josephson målade Strömkarlen efter levande modell i Eggedals forsar i Norge år 1884. Att avbilda strömkarlen på detta realistiska sätt var djärvt för sin tid och blev mycket omdiskuterat. Målningen var ett av prins Eugens favoritkonstverk och utgör en av höjdpunkterna i museets konstsamling.

Prins Eugen testamenterade Waldemarsudde och sina konstsamlingar till svenska folket. Fotografiet är en del av en serie bilder som fotografen C.G. Rosenberg tog i syfte att dokumentera Waldemarsudde efter prins Eugens bortgång 1947. Året därpå öppnade museet Prins Eugens Waldemarsudde sina portar för allmänheten.

Publicerat av: Prins Eugens Waldemarsudde

Mer i Stockholmskällan

Relaterade poster och teman

Uppdaterad