Fotografiet visar prins Eugens ateljé år 1947 innan Waldemarsudde blev museum.
Foto

Prins Eugens ateljé, Waldemarsudde

Prins Eugen (1865–1947) var konstnär och fotografiet visar hans ateljé som den såg ut 1947. Ateljén ligger högst upp i Slottet på Waldemarsudde och är dess största rum med en takhöjd på drygt 5 meter. Det stora fönstret åt norr gav ett jämnt och behagligt ljus att arbeta i. På fotografiet ses två stafflier och till höger står ett av prinsens förarbeten till en väggmålning uppställt. Takhöjden behövdes när prins Eugen arbetade med förstudier till sina monumentalmålningar till offentliga byggnader.

Eugen var friluftsmålare och han skissade och målade mycket utomhus. Han tillbringade ca sexton somrar på Tyresö söder om Stockholm där han blev inspirerad av den vackra och variationsrika naturen. Många av hans stämningsfulla landskapsbilder påbörjades utomhus på somrarna och färdigställdes sedan i ateljén under vintrarna. Prinsen arbetade också i stort format och han har utfört tolv monumentala utsmyckningar till byggnader runt om i landet, i en tid då antalet offentliga byggnader i Sverige ökade. Hans mest kända offentliga konstverk är den 45 meter långa väggmålningen Staden vid vattnet som han arbetade med 1916–1922 och som finns i Stockholms Stadshus. Det är en förstudie till en del av denna stora väggmålning som ses till höger i fotografiet.

Prins Eugen testamenterade Waldemarsudde och hela sin konstsamling till svenska staten. Fotografiet tillhör en serie av bilder som fotografen C.G. Rosenberg tog i syfte att dokumentera Waldemarsudde efter prins Eugens bortgång 1947. Året därpå öppnade museet Prins Eugen Waldemarsudde sina portar för allmänheten. I dag används Ateljén som utställningssal och prinsens målarutrustning förvaras i museets magasin.

Mer i Stockholmskällan

Relaterade poster och teman

Prins Eugen i Galleriet, Waldemarsudde

Prins Eugen i Galleriet, Waldemarsudde