Trafikolyckor
1914 började polisen registrera och utreda trafikolyckor i Stockholm. Det året inträffade 600 olyckor och 20 personer dog. Det var lika många som dödades i trafiken år 2000.
Fotgängare och fordon som drogs av hästar var länge vanligast att se på Stockholms gator. De första bilarna började rulla här runt sekelskiftet 1900. I början var olyckor vanliga, men ordningsregler och säkerhetsåtgärder infördes för att minska riskerna. Under 1900-talets andra hälft byggde Stockholm ut vägnätet för att anpassa sig till massbilismen och samtidigt förebygga olyckor med bilar, bussar, spårvagnar, och tåg.
Alla trafikolyckor är tragiska, men en del har berört stockholmarna extra mycket och blivit särskilt omtalade.
Polisens dotter blev föräldralös efter bilolycka
Natten den 1 maj 1914 blev poliskonstapeln Per Emanuel Olofsson påkörd av en taxi på Hornsgatan. Taxichauffören försökte väja undan men bilens stänkskärm träffade polisen. Per Emanuel Olofsson slog huvudet i bromsspaken som satt på utsidan av bilen. Han fördes snabbt till Maria sjukhus på Wollmar Yxkullsgatan och opererades för sina skador. Han dog på sjukhuset den 8 juni.
Per Emanuel Olofsson var nygift med Hedvig Axén och de väntade sitt första barn. Bara fyra dagar efter hans död föddes dottern Maria. Den tragiska olyckan och "Polisens dotter" väckte stor uppmärksamhet i tidningarna. Polisen startade en insamling som skulle gå till Marias uppfostran och utbildning. Poliskåren och allmänheten samlade ihop 9 000 kronor.
1918 dog också Marias mamma, Hedvig, antagligen i influensapandemin "spanska sjukan".