![Polisrapport om fartdåren Forslund 1900](/skblobs/5b/5b6889db-2040-4a44-a0c5-b9f7f8e5a36a.jpg?preset=pb-432)
Bilar
De första bilarna började rulla på Stockholms gator omkring sekelskiftet 1900. Till en början var intresset för bilar i Sverige inte stort. Bilen var en lyxprodukt - men när masstillverkningen tog fart under 1900-talet kunde både medelklassen och arbetarna köpa bil. I början var olyckor vanliga, men ordningsregler och säkerhetsåtgärder infördes för att minska risken att skadas i trafiken.
Första fortkörningsboten blev 10 kronor
Den 26 maj 1900 åkte den första stockholmaren fast för fortkörning med sin automobil. ”Fartdåren” som han kallades i polisrapporten, åkte hela 10 kilometer i timmen och dömdes till 10 kronor i böter.
![Polisrapport om fartdåren Forslund 1900](/skblobs/5b/5b6889db-2040-4a44-a0c5-b9f7f8e5a36a.jpg?preset=pb-432)
Först 1906 kom den första automobilförordningen för hela landet. 1907 fanns 420 personbilar registrerade i staden och det var hög tid att styra upp trafikreglerna. Samma år blev det krav på körkort och registreringsnummer.
![Debatt och beslut om stadens biltrafikregler 1907](/skblobs/ce/ce24c97a-63b4-4fbb-9d3c-ce19eea1694b.jpg?preset=pb-432)
Till trafikreglerna i Stockholm hörde också att visa hänsyn. Den yrkeschaufför som råkade stänka upp vatten eller gatusmuts på en gångtrafikant kunde till exempel bli åtalad i domstol.
![Automobilförarna ogillar polismyndighetens ”förföljelselusta” 1912](/skblobs/0d/0d852137-b6ec-491b-a084-0bd32d422066.jpg?preset=pb-432)
Antalet bilar i Stockholm ökade kraftigt under 1900-talet, särskilt från 1950 och framåt. Vägarna och trafiklösningar var underutvecklade för den ökade biltrafiken. Under 1900-talets andra hälft byggde Stockholm ut vägnätet för att anpassa sig till massbilismen och minimera olyckor.
Trafikolyckorna ökade med fler bilar på vägarna
1914 började polisen registrera och utreda trafikolyckor i Stockholm. Det året inträffade 600 olyckor och 20 personer dog. Det var lika många som dödades i trafiken år 2000.