Bilar
De första bilarna började rulla på Stockholms gator omkring sekelskiftet 1900. Till en början var intresset för bilar i Sverige inte stort. Bilen var en lyxprodukt - men när masstillverkningen tog fart under 1900-talet kunde både medelklassen och arbetarna köpa bil. I början var olyckor vanliga, men ordningsregler och säkerhetsåtgärder infördes för att minska risken att skadas i trafiken.
Första fortkörningsboten blev 10 kronor
Den 26 maj 1900 åkte den första stockholmaren fast för fortkörning med sin automobil. ”Fartdåren” som han kallades i polisrapporten, åkte hela 10 kilometer i timmen och dömdes till 10 kronor i böter.
Först 1906 kom den första automobilförordningen för hela landet. 1907 fanns 420 personbilar registrerade i staden och det var hög tid att styra upp trafikreglerna. Samma år blev det krav på körkort och registreringsnummer.
Till trafikreglerna i Stockholm hörde också att visa hänsyn. Den yrkeschaufför som råkade stänka upp vatten eller gatusmuts på en gångtrafikant kunde till exempel bli åtalad i domstol.
Antalet bilar i Stockholm ökade kraftigt under 1900-talet, särskilt från 1950 och framåt. Vägarna och trafiklösningar var underutvecklade för den ökade biltrafiken. Under 1900-talets andra hälft byggde Stockholm ut vägnätet för att anpassa sig till massbilismen och minimera olyckor.
Trafikolyckorna ökade med fler bilar på vägarna
1914 började polisen registrera och utreda trafikolyckor i Stockholm. Det året inträffade 600 olyckor och 20 personer dog. Det var lika många som dödades i trafiken år 2000.