Zeppelinaren Bodensee landar på Gärdet 1919. Foto: Karl Ransell, Stadsmuseet i Stockholm
Zeppelinaren Bodensee landar på Gärdet 1919. Foto: Karl Ransell, Stadsmuseet i Stockholm

Flygtrafik

Från luftballonger till zeppelinare till Stockholms egna flygplatser Lindarängen, Bromma och Arlanda – sedan 1800-talet har folk rest genom luften.

Luftballongen ger ett nytt perspektiv

Nuförtiden är det inte ovanligt att se luftballonger flyga över Stockholm om somrarna. Den första ballonguppstigningen i Sverige skedde så tidigt som 1806. Det fanns ett stort "luftballongsintresse" också runt sekelskiftet 1900.

Flygfotograferingar blev ett viktigt sätt att dokumentera staden. Militären prövade också luftballongers användbarhet i krigssituationer, till exempel för att kunna spana på fienden.

En zeppelinare i Stockholm

Den 8 oktober 1919 landade luftskeppet Bodensee på Ladugårdsgärdet. Zeppelinaren var en motordriven gasballong. Ballongen bestod av ett metallskelett klätt med duk. Den var fylld med vätgas för att hålla luftskeppet i luften.

Luftskeppet som anlände till Stockholm hade åkt samma morgon från Berlin. Det var en provtur i samarbete med Svensk Lufttrafik (SLAB). Bland de få passagerarna ombord fanns affärsmannen Axel Wenner-Gren. I mottagningskommittén som väntade vid landningen fanns kronprins Gustaf Adolf, prins Carl och flera militärer. Luftskeppet lyfte igen klockan 14.00 och var framme i Berlin samma kväll klockan 23.00.

Flyget var mest för militärer

Under första hälften av 1900-talet var det mest militären som flög. Civilt flyg var dyrt och ovanligt och först under 1960-talet växer charterflyget.

1913 hölls en militär flyguppvisning i Stockholm. Det var ett stort folknöje att se flygmaskiner i luften, på många platser i Sverige. Precis som med luftballonger var Gärdet var en lämplig plats för dessa aktiviteter i Stockholm. Carl Cederström blev den förste svensken som fick aviatördiplom, det vi kallar flygcertifikat idag. Han utbildade sig till flygare hos Louis Blériot i Frankrike 1910.

De första flygfälten i Stockholm användes också mest som militärflygplatser. Det fanns en flygplats i Barkaby 1913-2010. Före 1936 var Barkaby den enda flygplatsen i Stockholm med utrikesförbindelser. Även i Skarpnäck fanns ett flygfält, framförallt under andra världskriget.

Bromma flygplats öppnade 1936

Bromma flygplats är Sveriges första moderna flygplats till lands. Den invigdes år 1936 och var den självklara knutpunkten för svenskt inrikes- och utrikesflyg fram till 1960 när Arlanda öppnade för trafik.

Bromma var livligt trafikerad av flygplan från SAS och Linjeflyg. Linjeflyg fraktade stora upplagor kvällstidningar till hela landet. På tillbakaresorna kunde passagerare också åka med.

Charterbolag som Transair startade 1951 från Bromma flygplats. Då började trenden att flyga utomlands på semester. På 1960-talet var Bromma för liten för det nya folkflyget. Transairs flotta flyttades till Bulltofta utanför Malmö. SAS och Linjeflyg satsade på utökad trafik och fler flygvärdinnor. Senare flyttade den större delen av utrikesflyget till den större Arlanda flygplats.

Sjöflygplanen landade vid Frihamnen

Till Stockholm kunde män även flyga med sjöflygplan. Istället för landningshjul har sjäflygplanet pontoner för att kunna landa på vatten. Från 1921 erbjöd Lindarängens flyghamn intill Frihamnen vid Gärdet passagerarflyg till och från Stockholm. 

Ett företag som gjorde reklam för detta hette AB Aerotransport, ABA. Företaget startades 1924 och trafikerade först Finland, sedan Berlin, Paris och London. ABA blev så småningom det flygbolag som vi känner som SAS, Scandinavian Airlines.

Utvalt källmaterial om Bromma flygplats

Borgarrådet Yngve Larsson var flygfantast

Under 1920-talet utvecklades trafikflyget i Östersjöområdet snabbt. En som följde utvecklingen med intresse var Yngve Larsson, borgarråd i Stockholm. 1935 gjorde han en längre studieresa i USA för att lära sig mer. Han var en av initiativtagarna till Bromma flygplats i Stockholm.

Utvalt källmaterial om Yngve Larsson

Flygprofilerna Lindbergh

På 1930-talet var Anne Morrow Lindbergh och Charles Lindbergh bland de mest kända profilerna inom flygtrafik. År 1933 gjorde de ett besök i Stockholm.

Den här artikeln är en del av temat "Trafik i Stockholm"

Här hittar du fler artiklar i temat Trafik i Stockholm.

Uppdaterad