I slutet av 1950-talet däremot log solen mest hela tiden över Bromma flygplats. Sveriges första egentliga flygplats till lands invigdes år 1936 och var den självklara knutpunkten för svenskt in- och utrikesflyg fram till år 1960 när Arlanda invigdes. Livligt trafikerad av flygplan från SAS och Linjeflyg. De senare fraktade stora upplagor kvällstidningar till hela landet. På returflygningarna medfördes passagerare. Säkert med en tidning till kaffet!
Vi svenskar är förtjusta i att tina upp söderöver. Charterbolaget Transair startade år 1951 från Bromma flygplats. 7 år senare var den för liten för det nya folkflyget. Transairs flotta flyttades till Bulltofta utanför Malmö. SAS och Linjeflyg satsade på utökad trafik och fler flygvärdinnor.
Bromma flygplats. SAS nya flygvärdinnor. Britt Öman, Daisy Orstadius, Helena Hellichius, Birgitta Forsell, Ulla-Britta Erikson, Rose Ekelund, Ellen Strömberg
Om du vill använda fotografiet som källa eller använda det i något annat sammanhang ska du ange all information om fotograf och år som finns tillgänglig. Du ska också alltid ange var originalfotografiet finns. Om du använder beskrivningen av fotografiet som källa ska du skriva ut url-länken i adressfältet och datumet då du hämtade informationen. Exempel: https://stockholmskallan.stockholm.se/post/4548 Hämtad 2023-06-12.
Fotograf
Lantz, Gunnar, Svenska Dagbladet
Skapad
8 juni 1957
Utgiven av
-
Objekt-ID
Stadsmuseet i Stockholm
Fotonummer SvD 30013
Vill du beställa en högupplöst version av fotografiet, har du frågor eller vill du bidra med ytterligare information om det? Då ska du kontakta det museum, arkiv eller bibliotek som har fotografiet i sina samlingar. Ange länken till textens sida i Stockholmskällan så är det lättare för dem att hjälpa dig vidare.
Stadsmuseet i Stockholm
CC-BY
Du får använda materialet fritt om du anger upphov (fotograf, författare, konstnär). Mer om Creative Commons licenser
Mer i Stockholmskällan
Relaterade poster och teman
Uppdaterad