Montage med kvinnlig dräkt, kjol och jacka, och en skrivmaskin
Elin Uddqvists klänning och en skrivmaskin av märket Hammond, omkring år 1900. Stadsmuseet i Stockholm.

Analysera vardagliga föremål från sekelskiftet 1900

Vad berättar ett vardagsföremål om sin tid? I den här uppgiften använder du ett antal vanliga grejer som historisk kvarleva för att ta reda på saker om människors liv vid sekelskiftet 1900.

Lärarhandledning för:

Du kan använda det här lektionsförslaget i samband med att klassen besöker utställningen Nya Stockholm, 1880-1920 på Stadsmuseet, eller som en fristående uppgift för att analysera föremålens funktion och historia som historiska kvarlevor och historiskt källmaterial.

Utställningen består av hundratals föremål från Stadsmuseets museisamling som alla berättar om Stockholm kring år 1900, en stad i förvandling. I utställningen möter du också personer från olika samhällsklasser, bland annat fotografer, hemmafruar, företagare och gatupojkar. Utställningen visas mellan 30 november 2024 och 30 augusti 2026.

Uppgiften går även att kombinera med en guidad visning på Stadsmuseet. Stadsmuseet erbjuder skolvisningen Sekelskiftets Stockholm – kontrasternas stad som visar utställningen Nya Stockholm.

Till dig som lärare

Syftet med uppgiften är att med hjälp av lokalhistoriska föremål öka förståelsen för hur samhället, kulturen och vardagslivet såg ut vid sekelskiftet 1900. Uppgiften fokuserar på att få eleverna att reflektera över teknisk utveckling, förändring i sociala strukturer och museers historiebruk.

Eleverna kan arbeta med uppgiften enskilt eller i mindre grupper.

Till dig som är elev

Du kommer att undersöka historiska föremål från tiden kring sekelskiftet 1900.

Uppgiften går ut på att:

  • Beskriva föremålen så noggrant som möjligt.
  • Reflektera över vad föremålen har haft för funktion i samhället.
  • Diskutera vad föremålen berättar om sekelskiftet 1900 och hur människors liv såg ut vid den tiden.

Använd följande frågor när ni undersöker föremålen. Tänk på att använda historiska begrepp och källkritik.

Välj ut tre föremål från samlingen under rubriken "Källmaterial till uppgiften".

  1. Vad är det för föremål? Vilket material är det gjort av och vad användes det till?
  2. Under vilken tidsperiod användes föremålen?
  3. Finns liknande föremål idag? I så fall, finns det likheter/skillnader?
  4. Vilken betydelse hade dina valda föremål för människor vid sekelskiftet 1900?
  5. Vilka samhällsgrupper tror du använde eller hade tillgång till föremålen? Varför just dessa?
  6. Ta reda på och berätta om det fanns specifika normer för hur föremålen användes under tidsperioden.
  7. Vad berättar föremålen om samhället vid den här tiden? (T.ex. teknik, mode, könsnormer, klasskillnader)
  8. Varför tror du att museet har valt att ställa ut just de här föremålen? Vad berättar dem för historia? Tips: Fundera över vilka texter som finns runt föremålet i utställningen, till exempel i samma monter.
  9. Vad kan vi lära oss av att studera sekelskiftets historia idag?

Källmaterial till uppgiften

Uppdaterad