Ett stort rör är på väg att sänkas ned i vattnet framför stora hus.
Huvudvattenledningen läggs ner i Norrström 1897. Okänd fotograf, Stadsmuseet i Stockholm.

Sopsortering och vattenledningar

Sortera sopor i kompost och restavfall, rinnande vatten i kranen och toalett där det går att spola - en självklarhet idag men knappast i historien! Utvecklingen för att ta hand om skräp och avfall förändrade människors liv och hälsa.

Lärarhandledning för:

Till dig som är lärare

I den här uppgiften får eleverna undersöka olika historiska källmaterial som visar teknisk utveckling, dess betudelse för samhälle, miljö och individer, och för att resonera om konsekvenser och kopplingar mellan vetenskap och teknikutveckling.

Genom historien har Stockholm varit en ganska smutsig och illaluktande stad. På 1800-talet spreds till exempel kolerabakterier i vattnet som smittade tusentals människor. Många stockholmare dog av uttorkning och i fruktansvärda magplågor när kroppen inte kunde behålla vätska.

När vetenskapen upptäckte att sjukdomar spreds via förorenat vatten, började städerna bygga avlopp och reningsverk och lägga ner rör som kunde transportera friskt vatten till pumpar. Latrin och sopor samlades in och transporterades ut ur staden istället för att dumpas i sjöar och vattendrag intill bostäder. Och under första världskriget skulle matrester sorteras ut från annat avfall för att bli mat åt grisar.

Läs mer om Stockholms renhållningshistoria i temat Brunnar, dass och avlopp och om koleraepidemin i Stockholm 1834.

Brunnar dass och avlopp mini.png Epidemier mini.png

Låt eleverna arbeta i par eller mindre grupper. Välj ut några källmaterial om sophantering, vattenledningar och avlopp och fördela mellan grupperna.

Som avslutning kan grupperna berätta om sina källmaterial och diskussioner för resten av klassen eller i tvärgrupper.

Till dig som är elev

Med hjälp av olika källmaterial ska du beskriva hur tekniken har utvecklats.

  1. Titta på källorna tillsammans. Beskriv för varandra vad de olika källmaterialen berättar.
    Exempel: Vad syns på bilden? Vad står i texten?

  2. Lägg källmaterialen i kronologisk ordning, från det äldsta till det yngsta materialet.

  3. Beskriv den teknik som krävs för vart och ett av källmaterialen.
    Exempel: Används muskelkraft eller maskiner?

  4. Vilka konsekvenser har den tekniska utvecklingen fått?
    Exempel: Hur skiljer sig sophanteringen, vattenhanteringen och avloppshanteringen mellan dåtid och idag? Är det något som har förändrats? Vad i så fall?

    Krävs det mer eller mindre energi för att hantera sopor, vattenförsörjning och avlopp idag än det gjorde förr?

Uppdaterad