På Katarina norra folkskola var det, som på många andra skolor, många barn som hörde dåligt. Efter att barnens hörsel testats på skolan anmäldes barn med dålig hörsel till Folkskoledirektionen.
Syftet var att barnen skulle få hjälp genom att de placerades i specialklasser för barn med dålig hörsel.
Under första delen av 1900-talet började det uppmärksammas att barn som på olika sätt hade svårt att hänga med i skolan kunde lida av en hörselnedsättning. Dessa barn kunde då placeras i speciella klasser för ”lomhörda”. På 1950-talet kom mycket ny teknik med till exempel hörapparater som började användas i stor skala.
Om du använder en text som källa ska du alltid ange vem som skrivit texten. Om det är en arkivhandling ska du ange var (i vilket arkiv) originaltexten finns. Om det är en bok eller artikel ska du ange utgivare och år om informationen finns tillgänglig.
Författare
Katarina norra folkskola
Skapad
7 februari 1917
Utgiven av
-
Objekt-ID
Stockholms stadsarkiv
Stockholms folkskoledirektion F4h volym 1
Har du frågor om texten ska du kontakta det arkiv, museum eller bibliotek där originaltexten finns. Ange länken till textens sida i Stockholmskällan så är det lättare för dem att hjälpa dig vidare.