Ett föremål berättar om kolonialismen
Genom att betrakta historien om kolonialismen i Kongo utifrån flera olika källor erbjuder detta lektionsupplägg en studie i makro- och mikrohistoria samt arbete med källor och källkritik. Vad berättar föremål, texter, bilder och filmer och hur skiljer sig exempelvis missionärens, officerarens eller sjökaptenens historier åt?
Lärarhandledning för:
Det här lektionsförslaget är framtaget i samarbete med Världskulturmuseerna och utgår från utställningen Magasinet - en etnografisk skattkammare på Etnografiska museet i Stockholm.
Syftet med denna övning är att låta eleverna möta originalkällor och andrahandskällor och utifrån dem söka kunskap om kolonialism och imperialism. Övningen tränar också eleverna i att se relation mellan mikrohistoria och makrohistoria. Hur kan man koppla enskilda mindre händelser eller enskilda personer till större samhällsstrukturer? Uppgiften tränar också eleven i källkritiska resonemang. Uppgiften kan genomföras i grupper eller enskilt.
Det är en fördel om eleverna är bekanta med begreppen kolonialism och imperialism och grundläggande delar av dess historia. Till den här uppgiften hör också en kortfattad introduktion till begreppen.
Om uppgiften
Källorna som ingår i uppgiften ingår i Etnografiska museets samlingar. Den mikrohistoriska uppgiften utgår från tre föremål från Kongo. Föremålen har kommit till Sverige genom tre svenskar, missionären Ruth Walfridsson, löjtnanten Axel Svinhufvud och sjökaptenen Ludvig Selander.
En elev eller grupp av elever arbetar med ett av de tre föremålen. Eleverna studerar materialet, och resonerar om vad de berättar om kolonialism och imperialism i Kongo utifrån tillhörande frågor. Som avslutning redovisar elever eller grupper sina resultat och jämför likheter eller skillnader och diskuterar hur de enskilda berättelserna ingår i ett större sammanhang. Under lärares ledning knyts mikrohistoriskt källmaterial samman med den makrohistoriska historieskrivningen.
Eleverna behöver känna till centrala begrepp och den europeiska kolonialismens och imperialismens historia i Afrika och på andra kontinenter.
Förslag på arbetsgång
- Gå igenom begreppsförsklaring och bakgrundsinformation om kolonialism och imperialism i Afrika och Kongo.
- Introducera Etnografiska museet och de delar av samlingarna som ingår i utställningen Magasinet - en etnografisk skattkammare
- Fördela de tre uppgifterna bland eleverna
- Gemensam sammanfattning där eleverna delar med sig av slutsatser och resonemang om sina respektive föremål, och hur enskilda delar i historien förhåller sig till helheten.