Text

I spårvagnar och på ångslupar, med hyrkuskar, åkare, hissar och stadsbud / Claës Lundin

Det här är ett kapitel om Stockholms kommunikationsväsen på 1880-talet. Vad fanns att tillgå när man måste transportera sig från punkt A till B? Man kunde åka med ångbåt mellan malmarna. Även de gamla, hederliga roddarmadammerna fanns kvar, fast inte alls så många som tidigare.

Eller så tog man spårvagnen; antingen dragen av häst eller nyheten ångspårvagnen. När ångspårvagnen infördes var det många som befarade att de skulle skrämma hästarna, men det verkar inte ha blivit så. Hyrkuskar fanns att beställa. Författaren berättar här om deras hårda tillvaro. Hissar är också en form av kommunikation; vid den här tiden byggdes Katarina- och den lite mindra kända Mariahissen.
34 sidor. Illustrerad.

Utdrag ur Lundin, Claës, Nya Stockholm. - 1890. - S. 92-125

Mer i Stockholmskällan

Relaterade poster och teman

Länscellfängelset och Engelska kyrkan från Norra Bantorget

Länscellfängelset och Engelska kyrkan från Norra Bantorget

Mariahissen

Mariahissen

Nya Stockholm / af Claës Lundin

Nya Stockholm / af Claës Lundin

Polettpojkar - ordningsregler!

Polettpojkar - ordningsregler!

Slussen
Tema

Slussen

Vid Slussen rinner Mälarens sötvatten ut i Östersjön. Från början gick gränsen för Stockholm precis här, men redan under medeltiden växte Stockholm ur Gamla stan. Stockholmarna bör…

Stadsbud nr 5 utanför Kungl. biblioteket, Humlegården

Stadsbud nr 5 utanför Kungl. biblioteket, Humlegården

Vasagatan, Stockholm

Vasagatan, Stockholm

Ångslup i Klara Sjö. Tilläggsplats vid Gamla Kungsholmsbrogatan

Ångslup i Klara Sjö. Tilläggsplats vid Gamla Kungsholmsbrogatan