Planen till "Stockholms sopförbränningsanläggning. Lövsta" är signerad av Holger Blom år 1937. Ritningen är tecknad i svart tusch och visar anläggningens bottenplan, sett från ovan.
Avfallet transporterades från Stockholm till Lövsta via järnväg. Till höger på ritningen syns järnvägen och "vridtippar" för järnvägsvagnar. Järnvägsvagnarna var utrustade med en svängbar gavellucka i ena änden och kunde tömmas med hjälp av tippningsanordningen.
Soporna tippades via en "sopstört" in till anläggningens "sopbunker". Själva förbränningen utfördes i det stora ugnsrummet. Ungsrummet innehåller fyra "roterugnar" (roterande förbränningsugnar). Längst till vänster finns skorstenen och en värmecentral. Mellan ungsrummet och skorstenen går en rökkanal.
Lövsta sopförbränningsanläggning nummer 2 stod färdig årsskiftet 1938/1939, var i drift till 1986 och revs 2006. Den första förbränningsanläggningen i Lövsta användes 1907–1938.
Läs vidare
Under "Mer i Stockholmskällan" finns flera länkade poster om Lövsta, bland annat arkitekten Holger Bloms fasad- och sektionsritning från 1937 och en utförlig beskrivning av den nya anläggningen från 1939.