Ett svartvit fotografi där man ser ett tåg med mycket vit rök. I bilden finns en tecknad figur med svart ögonmask i ena kanten.
Ett ånglok på järnvägsspåret vid Atlasmuren cirka 1940-tal. Foto: Lennart Af Petersens, Stadsmuseet i Stockholm. Illustration Stadsarkivet, bilden är ett montage.

Lilla stöldligan 1758 - Hitta rätt i tiden

Följ med barnhusbarnet Eva Krebs och hennes vänner år 1758 på äventyr. De är fattiga barn som bor på Barnhuset vid Drottninggatan. En dag bestämmer de sig för att sno godis från sockerbagaren i staden. Men vad hände sen?

Lärarhandledning för:

Hitta rätt i tiden är ett lektionsförslag från Stockholms stadsarkiv som handlar om historia, barnkonvention, migration, jämställdhet med mera. I tre dramatiserade ljudberättelser får eleverna träffa barn från olika tider i Stockholms historia. Varje avsnitt handlar om ett barn och en tid. Efter att ha lyssnat på berättelsen får eleverna lista ut var i historien barnet hör hemma och tillsammans diskutera vad de hört. Ljudberättelserna kan göras var för sig eller tillsammans. Här på Stockholmskällan är de ljudberättelserna uppdelade i tre separata lektioner. Berättelserna är baserade på källmaterial från Stadsarkivet.

Upplägg:

1: Läs uppdragsbrevet för klassen
Läs upp brevet från Stadsarkivet och berätta om uppdraget som har eleverna fått.

2: Lyssna på berättelsen

3: Placera ut berättelsen på tidslinjen
Titta på tidslinjen och se om ni hittar några ledtrådar till var barnet hör hemma.

4. Dela era tankar
Reflektera och diskutera tillsammans i klassen om vad eleverna hörde i berättelsen och låt dem jämföra dåtid och nutid. Till varje berättelse finns det ämnesspecifika diskussionsfrågor att utgå från.

5: Rita det ni minns från berättelsen
Låt eleverna rita det som de kommer ihåg från berättelsen. Presentera för varandra vad ni ritat. 

6: Läs upp tackbrevet från Stadsarkivet
Titta gärna på fler källmaterial om Stockholm och om barn på 1700-talet på Stockholmskällan. Exempel på källmaterial finns längre ner på sidan. 

Material:

Uppdragsbrev:

Skärmbild uppdragsbrev.png

Ljudberättelsen:

 

Tidslinjen:

Skärmbild tidslinje.png

Disussionsfrågor:

  • Vem handlade berättelsen om?
  • Vad hände i berättelsen?
  • Hur slutade berättelsen?
  • Var bodde Eva någonstans? Varför?
  • Hur tror ni det var att bo där?
  • Tycker ni att de vuxna var snälla?
  • Tror ni att barn kan få bo på ett barnhus i Sverige idag?
  • Får man slå eller låsa in barn idag?

Om barnkonventionen
Det finns en lag som heter Barnkonventionen. Det är en lista med rättigheter
som gäller alla barn. I den lagen står det bland annat att alla barn är lika mycket värda. Att ingen får göra illa barn och alla barn har rätt att skyddas från någon som slår eller inte tar hand om barnet på ett bra sätt. Barn har också, liksom vuxna, rätt att säga vad de tycker och vuxna måste lyssna på barnen. Rätten att säga vad man tycker kallas yttrandefrihet. Barnens bästa ska alltid gälla.

Tackbrev:

Skärmbild tackbrev.png

 

 

 

Uppdaterad