Källkritik på Slussen
Hur såg Stockholm ut förr? Är målningar, kartor och foton sanna? Använd olika källmaterial för att ta reda på hur området vid Slussen såg ut för ungefär 100 år sedan.
Lärarhandledning för:
I den här övningen använder vi olika källmaterial och undersöker dem utifrån de källkritiska frågorna, för att avgöra vilka källor som ger trovärdig och pålitlig information, och var luckorna finns i källmaterialet.
Uppgiften tränar eleverna i att tolka ett historiskt källmaterial och sätta det historiska källmaterialet i ett historiskt sammanhang. Med hjälp av de källkritiska kriterierna äkthet, närhet och tendens får eleverna resonera om källornas tillförlitlighet. Du kan läsa mer om de källkritiska kriterierna under Arbeta med källkritik.
Eleverna tränar också på att reflektera över hur urvalet av källmaterial styr berättelserna om historien kan påverka historieskrivningen.
Uppgiften går bra att göra enskilt och därefter diskutera tillsammans i klassen. Du som lärare väljer själv hur många av de föreslagna källmaterialen (1-5) som eleverna ska studera, vilka frågor de ska besvara samt om eleverna ska redovisa sina slutsatser muntligt eller skriftligt.
Lärarhandledningen med källmaterial och frågor finns också som PDF. Du kan skriva ut den om du vill arbeta med uppgiften på papper.