Lektionsförslag åk 7-9: 10 källkritiska övningar

10 källkritiska övningar

Finns det bra och dåliga källor? Det beror förstås på vad du vill ta reda på. Den här uppgiften går ut på att värdera olika källor och att ta reda på vad de kan berätta om historien.

Till dig som är lärare

Lektionsförslag i historia, åk 7-9

I den här uppgiften tränar eleverna:

  • källkritik
  • historisk referensram
  • historiska begrepp

Lektionsförslag i svenska, 7-9

I den här uppgiften tränar eleverna:

  • informationssökning och källkritik
  • läsa och analysera text
  • muntlig och skriftlig kommunikation

Lärarhandledning

Den här uppgiften tränar i första hand eleverna i källkritik. Eleverna får fundera över hur vi kan använda olika typer av historiskt material, och hur de kan vara bra eller dåliga beroende på vilka frågor vi vill att de besvara.

Eleverna bör känna till de källkritiska kriterierna närhetberoende och tendens innan de genomför uppgiften.

Varje övning går att göra gemensamt i hela klassen. Du kan också dela in klassen i par eller smågrupper och fördela alla 10 övningar mellan eleverna. Då kan du även anpassa svårighetsgraden efter elevernas förkunskaper. Du väljer själv om eleverna ska redovisa sina slutsatser muntligt eller skriftligt.

Lektionsförslag med frågor och historiskt bildmaterial

Elevhandledning

Öppna Instruktion till de 10 källkritiska övningarna. I instruktionen finns beskrivning för att söka efter källmaterialet i Stockholmskällan, och frågor att utgå ifrån i undersökningen. Källmaterialet till de olika uppgifterna finns också här nedanför.

Frågor som går att ställa till allt källmaterial

  1. Vem har gjort källmaterialet?
  2. Varför har någon gjort det här källmaterialet?
  3. Hur trovärdigt är källmaterialet?
    - är det en förstahandskälla eller andrahandskälla?
    - vet vi om källmaterialet är äkta eller förfalskat, ändrat eller om någon har tagit bort delar av det?
  4. Vad säger källmaterialet om historien - det som källan visar eller berättar om?
  5. Vad säger källmaterialet om tiden och samhället då det blev skapat?
    - hur såg normer och värderingar ut då?
    - vad tyckte människor var viktigt att beskriva, förklara eller visa upp?
  6. Vad är likt och vad är olikt jämfört med idag - av det som källan berättar om?
  7. Vad kan vi använda källmaterialet till?
    - vilka frågor kan källmaterialet besvara?
  8. Är det viktigt att spara den här sortens källmaterial?
    - varför, eller varför inte?
  9. Hur vet vi det vi vet om historien och det förflutna?
  10. Varför är det så viktigt att vara källkritisk i dagens samhälle?

 

Övning 2 - Akallas historia i filmarkiven

Det moderna Akalla byggs

Det moderna Akalla byggs

Första spadtagen tas till det moderna Akalla

Första spadtagen tas till det moderna Akalla

Akalla före och efter utbyggnaden på 1970-talet

Akalla före och efter utbyggnaden på 1970-talet

Arkeologiska utgrävningar på Järvafältet

Arkeologiska utgrävningar på Järvafältet

Övning 3 - En bondes dagbok från Tensta

En bondes dagbok 1878-1884 / Monica Fredriksson

En bondes dagbok 1878-1884 / Monica Fredriksson

Övning 4 - Polisvåld i 1800-talets Stockholm

Nå, hur går det med polis-mästaren?

Nå, hur går det med polis-mästaren?

Övning 6 - Gift dig rikt, om livet i Stockholm på 1800-talet

På jakt efter en fästmö / Adolf Hellander

På jakt efter en fästmö / Adolf Hellander

Övning 5 - Kärlek i Stockholm på 1870-talet

Bilder ur Stockholmslifvet / utgifne af en stockholmare

Bilder ur Stockholmslifvet / utgifne af en stockholmare

Övning 7 - En skoltidning från 1946

Vi och vår skola. Tidning utgiven av elever vid Riksby folkskola

Vi och vår skola. Tidning utgiven av elever vid Riksby folkskola

Övning 8 - Att gå i grundskolan i början av 1900-talet

Folkskolebarn / Lena Högberg

Folkskolebarn / Lena Högberg

Övning 9 - En 1100 år gammal dam från Järvafältet

En 1100 år gammal dam från Järvafältet / Solbritt Benneth

En 1100 år gammal dam från Järvafältet / Solbritt Benneth

Övning 10 - Att vara kvinna som arbetar i början av 1900-talet

Stockholms folkminnen : inledning / Carl Heideken och Lars Johannesson

Stockholms folkminnen : inledning / Carl Heideken och Lars Johannesson