Maskinskriven skrivelse om betydelsen av romska barns skolgång.
Text
Författare: Dahlström, Helge. Stockholms stadsarkiv

Romska barns skolgång viktig för integrering

I en skrivelse till skoldirektören från socialförvaltningen anses de romska barnens skolgång vara nyckeln till integrering av romerna i samhället.

”Det är utan tvivel så, att det absolut viktigaste arbetet för att inlemma zigenarna i samhället är barnens skolgång.”

Helge Dahlström från socialförvaltningen skriver att det gjorts stora framsteg när det gäller de romska barnens skolgång, men att det fortfarande finns problem med utbrett skolk. För att försöka lösa problemet samverkar lärarna med socialförvaltningen och rapporterar till exempel frånvaro från skolan.  

”Enligt socialförvaltningens erfarenheter förefaller det som om en anpassning till mer normalt svenskt samhällsliv endast med svårighet och till en del skulle kunna lösas för den nu vuxna zigenarbefolkningen. Förhoppningen härom måste knytas till barnen, och alla åtgärder som kan befordra normal skolgång och normal uppväxt för dem främjar denna anpassning."

Idag används inte längre ordet zigenare, då det betraktas som nedsättande. I stället använts ordet romer.

 

Mer i Stockholmskällan

Relaterade poster och teman

Uppdaterad