Dekorativt montage av foton och litografi som visar människor som firar olika högtider
Julmarknad på Stortorget 1873-1875. Konstnär: Otto August Mankell, Stadsmuseet i Stockholm. Lövmarknaden vid Riddarholmskanalen 1890-1899. Foto: Severin Nilsson, Stadsmuseet i Stockholm. Skrivelse från domkapitlet om sukkot-firande 1685, Stockholms stadsarkiv.

Högtider året runt

Kultur är inte något statiskt utan förändras genom historien. Den här uppgiften kan bland annat fungera som ingång till att synliggöra kontinuitet och förändring utifrån några exempel på högtider i Sverige. En del av dagens högtider har olika lång historia, och en del av historiens högtider firar vi inte längre.

Lärarhandledning för:

I den här uppgiften tränar eleverna:

  • Fakta och begrepp
  • Källkritik och källtolkning
  • Historiebruk

Material till uppgiften

Du kan skriva ut lärarhandledningen som innehåller instruktioner, information om materialet och allt elevmaterial. De 12 källmaterialen finns också som powerpointpresentation.

Bild av lärarhandledningen som dokument. Bild ur powerpointpresentation med kollage av källmaterial om högtider.

Instruktion till uppgiften

  • Uppgiften utgår från 12 historiska källmaterial som representerar varsin högtid som firats i Stockholm genom historien.
  • Uppgiften passar att göra i mindre grupper, ca 2-3 elever, med gemensam genomgång i helklass.
  • Skriv ut källmaterialen så att varje grupp får en egen uppsättning.
  • De 12 materialen finns som powerpointpresentation i lektionsförslaget.
  • Eleverna ska tolka källorna och lista ut vilken högtid var och en representerar, och därefter placera ut högtiderna i den ordning de firas under året. De behöver alltså själva tolka eller lista ut vilken högtid respektive material representerar och placera dem i rätt ordning från januari till december.
  • Gå igenom årshjulet med högtiderna tillsammans. 
    Tips! Rita upp en tidslinje från januari till december på tavlan. Låt en grupp börja med att placera ut högtiderna i den ordning de kommit fram till, exempelvis med magneter på tavlan. ”Lås fast” de högtider som hamnat på rätt plats och ta ner övriga. Låt turen gå över till en annan grupp som får en ny chans att sätta ut de oplacerade materialen. Upprepa tills varje högtid sitter på rätt plats.
  • Samtala utifrån diskussionsfrågorna om urval, kontinuitet och förändring.

Till dig som är elev

Källkritik

I den här uppgiften har 12 källor valts ut för att berätta om högtider som människor har firat i Stockholm genom historien. Urval och bortval påverkar vår berättelse om historien.

  1. Vilka högtider saknas, tycker du?
  2. Hur förändras historieskrivningen om vi lägger till de högtiderna?

Kontinuitet och förändring

Kultur är inte statiskt, utan förändras hela tiden. 

  1. Vilka av de 12 högtiderna kände du inte till sedan tidigare?
  2. Vad är likt och vad har förändrats i vilka högtider vi firar och hur vi firar dem jämfört med idag? Utgå från dig själv när du svarar.

Uppdaterad