Året är 1968. Skådespelaren och regissören Mai Zetterling har lyckats ta sig till en roll bakom kameran i en väldigt mansdominerad bransch och hon har redan legat bakom två vattendelare till filmer. Snart är det dags för hennes tills nu enda öppet feministiska verk Flickorna att ta plats på biodukarna. Det visar sig strax att även den här filmen ska dra åt sig en storm av kritik. Vad man inte vet då är att vi i framtiden kommer att se Flickorna som en banbrytande kultfilm.
Mai Zetterling hann åstadkomma enormt mycket under sin karriär och hon ligger bakom flera filmer som kom att skaka om Sverige och Europa. Hon hann även arbeta med ett flertal filmhjältar, både framför och bakom kameran. Trots bakslag och rådande konservatism banade Mai Zetterling väg för sitt egna skapande — men även för framtida kvinnor bakom kameran.
Om Kvinnans Plats
I Kvinnohistoriskas poddserie Kvinnans Plats hör du berättelser från förr där inbjudna historiker och forskare berättar om kvinnors vanliga och ovanliga livsöden – knutna till platser.
Om avsnittet
Avsnittets producent Marcel Pacheco intervjuar Mariah Larsson, professor i filmvetenskap och Christina Olofson, regissör och producent. Mariah Larsson skrev sin avhandling om Mai Zetterling och det svenska sextiotalet. Den här berättelsen är framtagen av Stockholms Kvinnohistoriska i samarbete med Svenska Filminstitutet, Nordic Women in Film och Filmarkivet.se. Producerad av Soundtelling.
Kvinnohistoriska
Kvinnohistoriska är ett innovativt museum som verkar i de offentliga och digitala rummen – utan egen permanent byggnad. De tillgängliggör forskning om kvinnors villkor i historiska skeenden, och arbetar för att kvinnors historia och historier undersöks, förvärvas, bevaras, förmedlas och synliggörs publikt.