Föremål
Tillverkare: Sjöhistoriska museet. Sjöhistoriska

Modell av Södra varvet omkring år 1780

Den här modellen i skala 1:120 bygger på en karta från 1781 och byggdes 1933–34 inför Sjöhistoriska museets öppnande. Här ser vi Södra varvet som det såg ut under sent 1700-tal.

Södra varvet vid Tegelviken på Södermalm hade en lång historia som sträckte sig mellan 1687 och 1930. Under 1700-talet var det Stockholms största skeppsvarv. Grundaren var den inflyttade holländaren Abraham Momma, som senare adlades med namnet Reenstierna. 

På varvet, som också kallades Stockholms stads stora skeppsvarv, byggdes genom åren hundratals mindre och större fartyg. Bland dem fanns flera så kallade ostindiefarare, som seglade på handelsresor till Kina.

Södra varvets verksamhet pågick fram till början av 1900-talet, då Stadsgårdshamnen utvidgades. Härifrån utgår idag Viking Lines finlandsfärjor.

I modellens mitt finns två fartyg under byggnad på stapelbäddar. När skroven är färdiga kommer de att sjösättas, något som i äldre tid kallades för stapelavlöpning. Vid kajen i Tegelviken ligger bland annat en galeas, ett mindre tvåmastat handelsfartyg. I viken bogseras ett masttimmer av en roddbåt. 

Ut mot Saltsjön ligger ett skepp krängt på sidan vid en så kallade bråbänk eller krängningsbrygga. Där kunde fartygets botten repareras och strykas med kokande tjära. Tjärbehandlingen gjorde att träet stod emot röta bättre. Bredvid håller ett så kallat kattskepp – ett tremastat handelsfartyg – på att färdigställas med master, rår och vant. 

Det så kallade skeppsbyggmästarbostället, uppfört 1748, är den enda av byggnaderna från det gamla varvsområdet som finns bevarad idag. En annan av detaljbilderna visar smedjehuset, som byggdes 1758.

 

Mer i Stockholmskällan

Relaterade poster och teman

Uppdaterad