Järvafältet – en vision om framtidens ytterstad
På 1960-talet stod Stockholm inför en omfattande stadsutveckling där nya ytterstadsområden planerades för att möta den snabbt växande befolkningen. Järvafältet, som tidigare främst varit jordbruksmark och militärområde, omvandlades till moderna stadsdelar som Rinkeby, Spånga kyrka och Tensta. Planen, som antogs 1960, innebar byggandet av bostäder för över 32 000 människor, med god tillgång till kollektivtrafik, service och gröna ytor. Området blev ett viktigt inslag i visionen om det moderna, funktionella Stockholm.
Den här illustrationen av Nils Stödberg, publicerad i Aftonbladet, visar visionen för Järvafältet innan omvandlingen påbörjades. Stödberg (1919–2013) var en svensk illustratör, konstnär och skådespelare som skapade en imponerande mängd visuella verk, från bokomslag och tidningsillustrationer till bilder av samtidens förändringar i Stockholm. Hans illustrationer präglas av detaljer och en förmåga att visualisera framtidens stadsrum, vilket gör honom till en viktig gestalt i dokumentationen av Stockholms omvandling under 1900-talet.
Här är artikeltexten i tidningsurklippet i sin helhet:
KLART FÖR EN NY YTTERSTAD – JÄRVA
Den största planen för ett område inom Stockholm som utarbetats sedan generalplanen för Södra Järva framlades 1960 behandlas i morgon vid ett extra sammanträde med Stockholms byggnadsnämnd. Det gäller stadsdelsgruppen Rinkeby, Spånga kyrka och Tensta på Järvafältet med bostäder för sammanlagt drygt 32 000 människor redan vid inflyttningen.
Stadsdelsgruppen Rinkeby, Spånga kyrka och Tensta blir det första området som ska bebyggas på Järvafältet. I morgon antas en generalplan för området, som totalt kommer att rymma bostäder för 32 000 människor. Området får tre tunnelbanestationer och i övrigt goda kommunikationer med centrala Stockholm.
Illustrationerna av Nils Stödberg visar både detaljerade stadsplaner och vyer över hur det framtida området kan komma att se ut. Typiska inslag för den nya ytterstaden är höghus, välplanerade torg och goda trafiklösningar med separerade gång- och bilvägar.