16 Utsigter i färgtryck af sammanbindnings-banan genom Stockholm och dess utsträckning till Liljeholmen : med plan och profilkarta samt text.
Då sammanbindningsbanan byggdes så var det tidens då dyraste järnvägsprojekt. Längs Stockholms central och Södra station byggdes många broar och viadukter. Det beslutades att en ny centralstation skulle byggas. En utfyllnad av Klara sjö genomfördes för att kunna anlägga Stockholm centrals bangård. Tunneln under Södermalm blev över 400 meter lång.
Sammanbindningsbanan har byggts om flera gånger och är idag hårt trafikerad.
Första delen av boken innehåller illustrationer av platser efter järnvägens sträckning från Liljeholmen (Nyboda), via Årstaviken, Södermalm och fram till Stockholms central. Efterföljande textdel tar kortfattat tar upp bakgrunden till sammanbindningbanans uppkomst och information kring och järnvägssträckningen.
Om du använder en text som källa ska du alltid ange vem som skrivit texten. Om det är en arkivhandling ska du ange var (i vilket arkiv) originaltexten finns. Om det är en bok eller artikel ska du ange utgivare och år om informationen finns tillgänglig.
Författare
-
Skapad
1870
Utgiven av
-
Objekt-ID
Stadsmuseet i Stockholm
-
Har du frågor om texten ska du kontakta det arkiv, museum eller bibliotek där originaltexten finns. Ange länken till textens sida i Stockholmskällan så är det lättare för dem att hjälpa dig vidare.
Stadsmuseet i Stockholm
CC-BY
Du får använda materialet fritt om du anger upphov (fotograf, författare, konstnär). Mer om Creative Commons licenser
Mer i Stockholmskällan
Relaterade poster och teman
Uppdaterad