Kapitel/artikel
Litteraturtips

Kapten Lindmarks öde / Harald Norbelie

Ett kapitel om hur Knut Lindmarks konstruktioner Katarinahissen och Brunkebergstunneln, båda från 1880-talet, förenklade kommunikationerna i stan. Katarinahissen, som underlättade för alla som inte orkade traska upp för berget, var en succé, och därmed fick Knut Lindmark klartecken för sin nya idé – en tunnel för den som inte orkade traska över Brunkebergsåsen. Två öre kostade det att använda tunneln. Lindmark var själv övertygad om att den så småningom skulle rasa, men än finns den kvar. 5 sidor.

Utdrag ur Norbelie, Harald, Mera Gata upp och gata ner : människor och miljöer i Stockholm förr och nu. - 1993. - S. 154-158

Mer i Stockholmskällan

Relaterade poster och teman

David Bagares Gata och Brunkebergstunnelns mynning

David Bagares Gata och Brunkebergstunnelns mynning

Katarinahissen från Brunnsbacken

Katarinahissen från Brunnsbacken

Katarinahissen, Stadsgården 1 (Södermalm 6:36)

Katarinahissen, Stadsgården 1 (Södermalm 6:36)

Slussen, gamla Katarinahissen omkr. 1900.

Slussen, gamla Katarinahissen omkr. 1900.