Slussen i omvandling – Operation hus-stöttning
Under 1950-talet genomgick Slussen stora förändringar när Stockholms tunnelbana expanderade. Den här illustrationen av Nils Stödberg visar en tekniskt avancerad operation där Stockholms Sjömanshem lyftes och stöttades upp för att möjliggöra utbyggnaden av stationen. Projektet speglar både tidens ingenjörskonst och den snabba utvecklingen av Stockholms infrastruktur.
Nils Stödberg (1919–2013) var en svensk illustratör, konstnär och skådespelare som skapade bilder av samtidens förändringar, särskilt Stockholms omvandling under 1950- och 60-talen. Hans illustrationer präglas av ett öga för detaljer och en känsla för stadens utveckling. Stödberg illustrerade över 150 böcker och en mängd tidningsartiklar, ofta med teman som ny teknik, infrastruktur och stadens framtid. Som ung arbetade han som murare och deltog själv i byggandet av Stockholm, en erfarenhet som ofta återspeglas i hans konst.
Nedan finns en transkribering av texten i urklippet
OPERATION SLUSSEN
Operation hus-stöttning är det senaste på tunnelbanefronten.
De idoga tunnelbanebyggarna har vid arbetet på station Slussens utvidgning och omformning ställts inför ett nytt krux. Det gäller att palla upp det stora huset som inrymmer Stockholms sjömanshem på stöttor. Det är en omständlig och krävande operation som skall sättas i gång nu i dagarna.
Vi hade ursprungligen räknat med att hela huset skulle rivas, säger arbetschefen ingenjör Gunnar Hult, men nu tycks det bli stående avsevärt tid, och vi har ingen annan möjlighet än att ta oss in under byggnaden. Slutstationens spårområde kommer nämligen att sträcka sig 7–8 m in under huset.
Hela station Slussen håller ju på att byggas ut till 4-spårig, dvs. fördubblas. Och utvidgningen sker åt Sjömanshemmet till. Åt det hållet skall en plattform och ett ingående spår skjutas in, under huset och i berget där bakom.
Operation hus-stöttning går ut på att den del av huset som skjuter ut över plattformen och spåret skall stöttas upp med en rad pelare. Det blir 5 pelare – järnbalkar, kringgjutna med betong – som skall resas parallellt med spåret och utmed Sjömanshemmets ena sida. Ovanpå pelarna lägger man ett horisontellt balksystem, på vilket huset skall vila.
Men först måste man förstås plocka bort den nuvarande grunden och ordna provisoriska stöttor innan pelarna kan sättas på sin plats.
Stationen kanske kommer att förses med "tak", i form av betongdäck.
Teckningen visar nya Slussen i färdigt skick.
Reportage: Olle Wigander — Nils Stödberg (teckning)