Efter ett och ett halvt århundrade vågar man nog slå fast två saker om stationen som en gång knöt samman Sveriges järnvägar: den kommer alltid att vara central – och den blir aldrig färdig.
Den här artikeln börjar med en beskrivning av tågtrafikens barndom. Järnvägen kom till Stockholm på 1850-talet, men först under sommaren 1871 var Stockholms centralstation klar och kunde tas i bruk. Tidigt på måndagsmorgonen 17 juli lämnade det första snälltåget stationen, med slutdestination Göteborg, och därmed hade Sveriges tidigaste järnväg – den södra och den västra stambanan – knutits ihop.
Det var långt ifrån självklart att det skulle bli så. Artikelförfattaren Johan Erséus beskriver hur diskussionerna gick, hur en centralstation till slut placerades vid gatan som numera heter Vasagatan och hur det påverkade området, allt från de många hotell som inrättades i närheten till saluhallsverksamheten dit frukt, grönsaker och annan mat fraktades med tåg. Att Klarakvarteren blev kända för sina tidningshus har också med järnvägen att göra, liksom postens olika lokaler.
Artikeln, som är från 2018, slutar med framtidsspaningar. Den sista stora förändringen som då skett på platsen var öppnandet av pendeltågsstationen Stockholm City 2017. 16 sidor, innehåller fotografier och kartor.
Innehåll
Stambanorna
Södra station
Normaltid
Norra station
Sammanbindningsbanan
Ett lyft för Vasagatan
Magnet för post och tidningar
Hotell och pensionat
Expansion på Blekholmen
Stockholms nya infrastruktur
Saluhallar och postterninaler
Tunnelbanan och nya cityplaner
Klarabergsviadukten
Överdäckning
Västra city (I)
Västra city (II)
Västra city (III)
150-årsjubileum
Utdrag ur Sankt Eriks årsbok 2018. Stockholm city : stadskultur, demokrati och spekulation. - 2018. - S. 35-49