4. Rundtur - besöka platserna

Under temaarbetet är det intressant att besöka de olika platserna som eleverna har arbetat med.

Rundtur för att besöka platserna

Under rundturen får eleverna en chans att se och besöka varandras platser. Syftet är att göra en koppling mellan det digitala materialet som eleverna skapat och den synliga och fysiska närmiljön. Låt gärna eleverna berätta om sina platser för varandra under rundturen. Rundturen är också ett utmärkt tillfälle för eleverna att få mer kunskap om platsernas historia och där läraren eller någon annan person kan förmedla berättelser om platserna. Rundturen tar tid och man bör avsätta minst 90 minuter, alternativt dela upp den på två tillfällen.

Elever i Stora Mossen

En klass i Ålsten besöker sina olika favoritplatser. Foto: Sofia Dahlquist

Förberedelser inför rundturen

Utgångspunkt för rundturen är elevernas egna platser. 

Fundera över hur många stopp klassen orkar med. Finns det kanske en plats på lagom gångavstånd så kan den få vara målet och olika stopp kan göras på vägen och där varje elev eller grupp kan peka ut sin plats och säga något kort om den. Ta gärna med fika!

Våra erfarenheter från rundturer

  • Fundera över vilken nivå eleverna ligger på. Kanske är det tillräckligt för eleverna att endast visa platserna för varandra? Orkar klassen mer kan du som lärare eller någon annan inbjuden person gärna berätta om platsernas historia.
  • Gamla kartor, historiska bilder och fotografier av platsen är ett bra stöd för att prata om historien. Genom att jämföra hur platsen såg ut då jämfört med idag blir det tydligt hur mycket vissa platser ha förändrats. Ta med utskrifter, gärna i laminerad A3-format och visa under rundan.
  • Låt eleverna dokumentera sina egna platser genom att fotografera med iPad eller smartphone. Bilderna kan därefter läggas in på Wikimini.
  • Rundan går också att lägga upp som en tipsrunda där eleverna bidrar med frågor om sina platser alternativt där läraren förbereder frågor som anknyter till elevernas platser.
  • Gör rundturen under senare delen av våren eller tidig höst så slipper ni frysa.

Utflykt i Nackareservatet med skolklass

En klass i Bagarmossens skola besöker Nackareservatet. Foto: Sofia Dahlquist

Nästa moment i temat Välkommen till min plats

5. Framtid - framtidsvisioner för platsen

Tillbaka till huvudsida för Välkommen till min plats, tema år 4-6

Det här momentet ingår i Välkommen till min plats, tema år 4-6. 

Uppdaterad