5. Framtid - framtidsvisioner för platsen

Hur vill eleverna att platsen ska se ut i framtiden? Vad vill de ska förändras och vad ska vara likt? Varför tycker eleverna så?

Reflektera över platsens framtid

Låt eleverna reflektera över hur de vill att framtiden ska se ut på platsen. Resultatet blir bäst om alla elever först reflekterar självständigt och därefter berättar för varandra. Framtidsvisionerna kan gärna formuleras i text som eleverna presentera muntligt för varandra i slutet av temaarbetet.

Hjälpfrågor till eleverna:

  • Hur skulle du vilja att platsen såg ut om 100 år?
  • Vad vill du förändra?
  • Vad vill du ha kvar, vad vill du bevara?
  • Finns det något som du vill ta bort och varför?

Presentation av Engelska radhusen

Några elever berättar om sina framtidsvisioner för sina olika platser. Foto: Sofia Dahlquist

Rita framtiden på platsen

Låte eleverma rita en bild av sin framtidsvision som kan stödja deras muntliga presentation.

Redovisa arbetet

Framtidsvisionerna kan presenteras på olika sätt. Här följer några exempel:

  • Muntlig presentation
  • Utställning med exempelvis text, modeller och liknande
  • Rita och illustrera framtidsvisionerna
  • Gör ett vernissage och bjud in föräldrarna och låt eleverna berätta och visa sina platser

Förälder läser elevernas texter

En förälder tar del av elevernas framtidsvisioner på vernissaget. Foto: Sara Mörtsell

Tillbaka till huvudsida för Välkommen till min plats, tema år 4-6

Det här momentet ingår i Välkommen till min plats, tema år 4-6. 

Uppdaterad