1. Introduktion - Min bästa plats på skolan

Vilken är elevernas bästa plats på skolan? Uppgiften fungerar för sig själv eller som en introduktion till att arbeta med de andra momenten inom temaarbetet Välkommen till min plats.

1. Min bästa plats på skolan

Uppgiften kan antingen göras enskilt eller i grupp.

Välj en plats på skolan

Låt alla elever välja var sin plats på skolan som de tycker om att vara på. De ska fundera över:

  • Hur ser platsen ut?
  • Vad brukar du göra på platsen?
  • Varför tycker du om denna plats?
  • Har du ett speciellt minne förknippat med platsen?

Berätta för varandra

Gör en runda i klassen och låt alla elever berätta vilken plats de valt och varför. Skriv upp platserna på tavlan eller direkt i ett dokument på datorn.

Dokumentera platsen

Eleverna dokumenterar sin favoritplats på skolan genom att fotografera den med iPad eller smartphone alternativt ritar platsen.

Dela platserna med varandra

Gör en fysisk utställning på skolan eller dela platserna i en digital samarbetsyta för att ta del av varandras arbete om platserna.

Gungorna på Hjulsta grundskola

Gungorna är en favoritplats för eleverna på Hjulsta grundskola. Foto: Sofia Dahlquist

2. Fakta om skolan

Elevernas uppgift är att skapa en gemensam faktatext om skolan. Låt eleverna först fundera över vad de redan vet om skolan, dess historia och om platsen där skolan ligger. Ta därefter reda på vad eleverna skulle vilja veta om skolan. Utgå ifrån elevernas frågeställningar när ni gemensamt söker fakta om skolan.

Söka fakta

Sök gemensamt fakta om skolan, till exempel via skolans webbsida, kommunens webbsida, Stockholmskällan, Eniros historiska flygfoton och liknande. Du hittar fler tips på söklänkar på webben längst ner på denna sida. I skolbiblioteket kan det finnas böcker om skolan eller platsen där skolan ligger.

Exempel på faktafrågor om skolan

  • Var ligger skolan?
  • När byggdes skolan?
  • Hur många byggnader finns på skolan?
  • Vilken byggnad kom först?
  • Hur många elever går i skolan just nu?
  • Vad fanns det här innan skolan byggdes?
  • Hur många år har skolan funnits?
  • Hur många elever har gått i skolan totalt?

Skriva faktatext

Skriv en gemensam faktatext om skolan tillsammans i klassen.

Publicera på Wikimini

Publicera klassens gemensamma text på Wikimini. Gör källhänvisningar i texten.

3. Jämför genrerna personlig berättelse och faktatext 

Låt eleverna undersöka skillnaderna mellan personlig berättelse och faktatext. Jämför gärna deras personliga texter med texten på Wikimini och låt eleverna fundera över skillnaderna. I den personliga texten är det exempelvis viktigt att det framgår att det är en person som tycker eller tänker något. I en faktatext ska man inte använda värdeladdade ord eller uttryck som "vi tycker" eller "vår bästa".

Klätterställningen på Hjulsta grundskola

Klätterställningen är en gemensam favoritplats på Hjulsta grundskola. Foto: Sofia Dahlquist

Nästa moment i temat Välkommen till min plats

2. Nutid - personlig berättelse om platsen

Uppdaterad