2. Nutid - personlig berättelse om platsen

Momentet handlar om att eleverna självständigt ska välja och beskriva en favoritplats i skolans närhet.

1. Välja sin plats

Eleverna ska självständigt välja en plats i närheten av skolan. Det ska vara en plats som eleverna själva känner till och gärna en plats som de har ett speciellt minne från. Det ska vara en offentlig plats dit alla kan ta sig. Det går därför inte att välja sin egen lägenhet, sitt eget hus eller sin privata trädgård. Platsen ska helst ligga inom promenadavstånd från skolan. Då blir det möjligt att gå och titta på alla platser tillsammans med eleverna.

Idrottsplatsen i Enskede

Idrottsplatsen i Enskede som är en favoritplats för många elever. Foto: Sofia Dahlquist

Har eleverna svårt att välja plats kan ni börja med att gemensamt i klassen prata om vilka platser som finns i närheten av skolan. Därefter kan eleverna välja den plats de tycker bäst om.

Det bästa är att låta eleverna arbeta självständigt med sina platser. Eleverna kan också arbeta två och två men texten tenderar att bli mindre personlig då.

Favoritplatser i Ålsten

Elevernas favoritplatser i Ålsten. Foto: Sofia Dahlquist

Beskriva och dokumentera platsen

Eleverna ska beskriva sina platser i text och gärna även med bild. De ska tänka sig att mottagaren av texten är en person som aldrig varit på platsen. Följande hjälpfrågor kan hjälpa eleverna beskriva sin plats:

  • Hur ser platsen ut? Beskriv platsen!
  • Varför tycker du om denna plats?
  • Vad brukar du göra på platsen?
  • Har du något speciellt minne som är kopplat till platsen?
  • Brukar du vara tillsammans med någon på platsen? Vad brukar ni göra på platsen?

Tensta bibliotek är en favoritplatsElev som ritat regnbåge över sin plats.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bild 1 föreställer Tensta bibliotek, som är en plats som många elever tycker om. Bild 2 föreställer en elev som ritat sin favoritplats med en regnbåge. Foto: Sofia Dahlquist

Placera platsen på kartan

Eleverna ska märka ut sin plats på kartan med en kartnål. Arbetar ni med en fysisk karta går det att sätta en tråd vid nålen och dra den till elevernas bilder och texter om respektive plats. Det finns också möjligheter att skapa kartlager med sådan information till en del digitala karttjänster.

Markera ett avslut i momentet genom att räkna ihop alla nålar som klassen har satt ut på kartan.

Dela och berätta för varandra

Låt eleverna dela sina berättelser med varandra. De kan exempelvis skapa en utställning i klassrummet med alla platser eller dela dem på en digital samarbetsyta.

Tips när ni arbetar med det här momentet

  • Det bra att lägga in extra lektioner kring momentet där eleverna skriver sina egna berättelser om det är möjligt. Texten blir bättre om eleverna får arbeta med uppgiften under flera tillfällen.
  • Ge gärna språkligt stöd för att berätta personligt genom att skriva inledningar på nyckelmeningar på tavlan, exempelvis: “Vi tycker om [namn på platsen] för att ...” “Vår bästa plats är…” “Vi brukar…”
  • Diskutera och fånga upp exempel på vad en personlig berättelse/text är. Det kan vara ett minne från när du var liten, innan skolan började. Något som är personligt och speciellt för dig. En text där du själv finns med och är närvarande. En personlig text är ofta skriven ur ett jag-perspektiv med orden jag, vi, min, mig och vårt och vår et cetera. 

Nästa moment i temat Välkommen till min plats

3. Dåtid - fakta om platsen

Uppdaterad