Tre personer på tre minuter - dramatisera ett historiskt möte med nyanlända Stockholmare
Hur gick det till när det kom flyktingar till Stockholm förr i tiden? Vilka kom? Varför? Hur reagerade de gamla stockholmarna på de nya? Allt står inte i källorna – här får eleverna använda både sin historiska referensram och fantasi!
Till läraren
Lektionsförslag i historia, åk. 7-9
I den här uppgiften tränar eleverna:
- historisk referensram
- historiska begrepp (kontinuitet och förändring/likheter och skillnader)
- källkritik
Syfte
- Levandegöra källorna
- Träna ett historiskt resonemang
- Skapa kopplingar mellan då och nu i en aktuell fråga
- Träna inlevelseförmåga
Tidsåtgång
2 lektioner (förberedelsetid och redovisning)
Lektionsupplägg
Dela in eleverna i grupper om ca tre personer. Ge varje grupp en eller flera bilder. Se förslag på bilder längre ner i texten. Fler bilder finns på Stockholmskällan. Efter 15 minuters förberedelse börjar grupperna spela upp sina scener för de andra i klassen. Titta och beröm deras skådespelarinsatser. Därefter kommer det viktiga; samtalet med klassen.