Lägg ihop tre källor om barnarbete på bomullsspinneriet
Genom att lägga ihop information ur tre olika källor från Stockholms mekaniska bomullsspinneri lägger vi ett pussel som ger kunskap om barnarbetarnas villkor i 1830-talets Stockholm.
Lärarhandledning för:
Till dig som är lärare
Den här uppgiften handlar om att tolka källor och lägga samman information från olika källor. Uppgiften passar att göra i mindre grupper eller i helklass. Skriv gärna ut de tre källmaterialen på papper och dela ut till eleverna.
Uppgiften utgår från en ritning för bygglov av en fabrik, en platsannons för att anställa barnarbetare i fabriken och ett brev från fabriksägarna som rör arbetsvillkoren för barnen som jobbar i fabriken. Eleverna tolkar vart och ett av källmaterialen och lägger ihop informationen för en större bild.
- Låt eleverna studera ritningen och tidningssidan med platsannonsen och tolka dem. Dela slutsatser och förslag i helklass.
- Läs brevet från fabriksledningen och gå igenom tillsammans.
- Lägg samman informationen från de tre källorna för att sammanfatta.
- Träna eleverna i historisk empati genom att låta dem ta ställning till om fabriksdirektören är snäll och generös eller snål och självisk som ordnar mat åt barnarbetarna men tar betalt för den. Du kan genomföra övningen muntligt eller låta eleverna svara genom att placera sig längs en tänkt linje i klassrummet.
Tips! Undersök källmaterialen utan att först berätta om hur de hänger samman. Då kan lektionen avslutas med att knyta ihop de tre källmaterialen med att de berättar om en och samma fabrik.
Till dig som är elev
- Studera ritningen:
a. Vad är det för typ av byggnad?
b. Vad har de olika rummen för funktion?
c. Vad berättar ritningen om industrialiseringen i Stockholm på 1830-talet? - Studera tidningssidan med platsannonsen:
a. Vem riktar den sig till?
b. Vad berättar platsannonsen om industrialiseringen i Stockholm på 1830-talet? - Läs brevet från 1836. Brevet är skrivet på gammal svenska och kan vara ganska svårt att tyda, men försök!
a. Vem har skrivit brevet? Vem är brevet skrivet till?
b. Varför tror du att ägarna till fabriken serverar mat och ordnar utbildning? Resonera!
c. Vem eller vilka tjänar på förändringen som beskrivs i brevet?
- de anställda i fabriken?
- de anställdas föräldrar?
- ägarna till fabriken?
- andra personer eller grupper i samhället? - Träna historisk empati: Är ägaren till fabriken en snäll och generös person, eller snål och självisk som serverar barnarbetarna mat men tar betalt för den?
a. resonera utifrån från dina egna värderingar i vår egen nutid.
b. resonera utifrån hur samhället såg ut 1836.
