Ett svartvit fotografi där man ser ett tåg med mycket vit rök. I bilden finns en tecknad figur med svart ögonmask i ena kanten.
Ett ånglok på järnvägsspåret vid Atlasmuren cirka 1940-tal. Foto: Lennart Af Petersens, Stadsmuseet i Stockholm. Illustration Stadsarkivet, bilden är ett montage.

Flickan i pojkkläder 1907 - Hitta rätt i tiden

Följ med Sigrid Andersson som år 1907 rymde till Stockholm från sina fosterföräldrar i Ösmo. Hör om hur hon blev Oskar och med hjälp av sin list klarade sig hela vägen in i vintern utan att bli upptäckt. Men vad hände sen?

Lärarhandledning för:

Hitta rätt i tiden är ett lektionsförslag från Stockholms stadsarkiv som handlar om historia, barnkonvention, migration, jämställdhet med mera. I tre dramatiserade ljudberättelser får eleverna träffa barn från olika tider i Stockholms historia. Varje avsnitt handlar om ett barn och en tid. Efter att ha lyssnat på berättelsen får eleverna lista ut var i historien barnet hör hemma och tillsammans diskutera vad de hört. Ljudberättelserna kan göras var för sig eller tillsammans. Här på Stockholmskällan är de ljudberättelserna uppdelade i tre separata lektioner. Berättelserna är baserade på källmaterial från Stadsarkivet.

Upplägg:

1: Läs uppdragsbrevet för klassen
Läs upp brevet från Stadsarkivet och berätta om uppdraget som har eleverna fått.

2: Lyssna på berättelsen

3: Placera ut berättelsen på tidslinjen
Titta på tidslinjen och se om ni hittar några ledtrådar till var barnet hör hemma.

4. Dela era tankar
Reflektera och diskutera tillsammans i klassen om vad eleverna hörde i berättelsen och låt dem jämföra dåtid och nutid. Till varje berättelse finns det ämnesspecifika diskussionsfrågor att utgå från.

5: Rita det ni minns från berättelsen
Låt eleverna rita det som de kommer ihåg från berättelsen. Presentera för varandra vad ni ritat. 

6: Läs upp tackbrevet från Stadsarkivet
Titta gärna på fler källmaterial om Stockholm och om barn i början av 1900-talet på Stockholmskällan. Exempel på källmaterial finns längre ner på sidan. 

Material:

Uppdragsbrev:

Skärmbild uppdragsbrev.png

Ljudberättelsen:

 

Tidslinjen:

Skärmbild tidslinje.png

Diskussionsfrågor:

  • Vem handlade berättelsen om?
  • Vad hände i berättelsen?
  • Hur slutade berättelsen?
  • Varför tror ni att Sigrid klippte sitt hår kort och tog på sig Erikssons kostym?
  • Finns det några kläder som bara pojkar eller flickor får ha på sig?
  • Finns det något som pojkar får göra men som inte flickor får göra idag?
  • Är det rättvist?
  • Vad är det som bestämmer om man är flicka eller pojke?

Om jämställdhet
Jämställdhet betyder att alla barn är lika mycket värda. Alla ska få vara som de vill, känna vad de vill, se ut och klä sig som de vill. Att man själv får bestämma om man vill vara en hon eller han eller hen och bli kär i vem man vill… UTAN att någon skrattar eller retar.

Tackbrev:

Skärmbild tackbrev.png

 

 

 

Källmaterial som berättar om Stockholm och barn i början av 1900-talet

Uppdaterad