Illustrativt kollage med fyra fotografier mot rosa bakgrund
Elev vid Trasskolan, ca 1870-1876. Okänd fotograf, Stadsmuseet i Stockholm. Vävsal på Slagsta skolhem, ca 1910-1920. Okänd fotograf, Stockholms stadsarkiv. Hagalunds arbetsstuga, 1904. Okänd fotograf, Stadsmuseet i Stockholm. Spolrock, 1860-tal. K. A. Almgren sidenväveri & museum.

Vad ska bort? Tre snabba övningar i källhantering

Fyra bilder som berättar något om att gå i skola under olika tider i Stockholm, men hur hör de ihop och vilken ska bort? En sorteringsövning med historiska källmaterial där elever övar källtolkning och källanvändning.

Lärarhandledning för:

Det här är tre enkla övningar som går att göra med många olika bilder eller källmaterial. Övningarna tränar eleverna i att använda historiska källor för att hitta likheter och skillnader och dra egna slutsatser.

Till dig som är lärare

De fyra källmaterialen kan användas till tre olika övningar:

  1. Vad ska bort? Det går att ordna källorna – på olika sätt – så att tre hör samman och en ska bort, beroende på vad i källan eleverna tar fasta på.
  2. Vad säger mest? Beroende på vilka frågor vi ställer till källmaterialen blir olika källor olika värdefulla. Pröva några olika frågeställningar och se hur eleverna resonerar.
  3. Vad kom först? De fyra källmaterialen kommer från olika delar av tidsspannet 1877-1982. Använd källorna till en sorteringsövning där eleverna söker ledtrådar i materialet och resonerar om kronologin i materialet.

Ge en kort introduktion till källmaterialen, till exempel genom att använda powerpointpresentationen. Det räcker med att berätta att bilderna och föremålet är från perioden 1877-1982 och berättar något om industrialismens tid i Stockholm.

Miniatyr lärarhandledning Vad ska bort.jpg Vad ska bort mini.jpg

Gör så här

  • Skriv ut de fyra källmaterialen från pdf-dokumentet med lärarhandledningen
  • Dela in eleverna i par eller smågrupper och låt varje grupp titta på de fyra källmaterialen en stund. Låt dem resonera tillsammans.
  • Varje grupp berättar kort i helklass hur de resonerat. Se om det går att enas om en gemensam lösning.
  • Du kan naturligtvis byta ut källmaterialen för att anpassa uppgiften till andra arbetsområden och förutsättningar.

Till dig som är elev

1. Vad ska bort?

Alla fyra källmaterialen berättar om att gå i skola under olika tider i Sverige, 1877-1982.

  • Välj ut tre bilder som har något gemensamt. En källa måste bort.
  • Berätta hur du tänkte när du valde dina bilder. Det finns flera svar som är rätt. 

2. Vad säger mest?

Alla fyra källmaterialen berättar om att gå i skola under olika tider i Sverige, 1877-1982.

Vilken av de här källorna berättar mest om du ställer följande frågor till dem? Resonera tillsammans. Det finns flera tänkbara lösningar på uppgifterna.

  • Hur var det att vara barn för 100 år sedan?
  • Hur var det att gå i skola under 1800-talet?
  • Vad är största skillnaden mellan skolan nu och för 100-150 år sedan?

3. Vad kom först?

Alla fyra källmaterialen berättar om att gå i skola under olika tider i Sverige, 1877-1982.

  • Lägg de fyra källmaterialen i kronologisk ordning. Berätta varför du har lagt dem i den ordning du har gjort.
  • Om du inte vet säkert får du gissa. Kanske finns det någon detalj i bilden som ger dig ledtrådar? En uppfinning, hur kläderna ser ut eller liknande.

Uppdaterad