Vad ska bort? Tre snabba övningar i källhantering
Fyra bilder som berättar något om att gå i skola under olika tider i Stockholm, men hur hör de ihop och vilken ska bort? En sorteringsövning med historiska källmaterial där elever övar källtolkning och källanvändning.
Lärarhandledning för:
Det här är tre enkla övningar som går att göra med många olika bilder eller källmaterial. Övningarna tränar eleverna i att använda historiska källor för att hitta likheter och skillnader och dra egna slutsatser.
Till dig som är lärare
De fyra källmaterialen kan användas till tre olika övningar:
- Vad ska bort? Det går att ordna källorna – på olika sätt – så att tre hör samman och en ska bort, beroende på vad i källan eleverna tar fasta på.
- Vad säger mest? Beroende på vilka frågor vi ställer till källmaterialen blir olika källor olika värdefulla. Pröva några olika frågeställningar och se hur eleverna resonerar.
- Vad kom först? De fyra källmaterialen kommer från olika delar av tidsspannet 1877-1982. Använd källorna till en sorteringsövning där eleverna söker ledtrådar i materialet och resonerar om kronologin i materialet.
Ge en kort introduktion till källmaterialen, till exempel genom att använda powerpointpresentationen. Det räcker med att berätta att bilderna och föremålet är från perioden 1877-1982 och berättar något om industrialismens tid i Stockholm.
Gör så här
- Skriv ut de fyra källmaterialen från pdf-dokumentet med lärarhandledningen
- Dela in eleverna i par eller smågrupper och låt varje grupp titta på de fyra källmaterialen en stund. Låt dem resonera tillsammans.
- Varje grupp berättar kort i helklass hur de resonerat. Se om det går att enas om en gemensam lösning.
- Du kan naturligtvis byta ut källmaterialen för att anpassa uppgiften till andra arbetsområden och förutsättningar.