Dekorativ illustration: Två fotografier
Trängsel på busshållplats 1953. Okänd fotograf, Spårvägsmuseet. Ungdomar tittar på en lejonunge på Konserthuset 1959. Foto: John Kjellström, Stadsmuseet i Stockholm

Kortskrivning till en bild

Sätt fart på fantasin med hjälp av en enda bild och ett gäng korta skrivuppgifter. "En bild säger mer än tusen ord" heter det, men i den här uppgiften är det tvärtom. Utgå från en enda bild, skriv och beskriv sedan många olika saker utifrån den.

Lärarhandledning för:

Kortskrivningen är anspråkslös och måste inte bedömas eller sparas. Poängen är att väcka fantasin och ge idéer eleven kan arbeta vidare med. Den här uppgiften kan fungera som övningsuppgift för att eleverna ska komma igång med att skriva en lite längre berättelse utifrån en bild. 

Välj ut en bild att arbeta med. Eleven arbetar med en enda bild i kortskrivningen. Olika elever kan förstås arbeta med olika bilder. Du kan skriva ut bilden och ge den till eleverna, eller visa den på smartboard eller liknande. Ge eleverna en uppgift i taget och låt dem skriva i exempelvis 2 minuter. Lägg sedan undan det skrivna och ge dem en ny skrivuppgift. Exempel på skrivuppgifter hittar du under Elevmaterial.

Låt gärna eleverna dela med sig av det de har skrivit.

Elevmaterial

Uppgift - Skriv i två minuter om...

  1. Vad tänker du på när du ser bilden?
    Vad känner du när du ser bilden?

  2. Beskriv bilden med ord, så noggrant du kan.
    "På bilden syns en..."
    "Den står bredvid..."
    "Till vänster finns..."

  3. Vem är huvudpersonen i bilden, tycker du?

  4. Låtsas att det är en film som någon har pausat. Vad hände när bilden "frystes"

  5. Låtsas att du kan se det som finns utanför bilden. Berätta vad som finns runtomkring!

  6. Låtsas att det går förbi en person i bilden. Berätta vem det är!
    Vart är personen på väg?

  7. Skriv en kort berättelse utifrån din bild. Välj berättarperspektiv - genom vems ögon tittar vi?
    En person?
    En byggnad?
    Ett föremål?
    Annat förslag?

Uppdaterad