Källkritik på fabrik
Vad kan en journalfilm från ett sidenväveri 1943 berätta om arbetsvillkor, hantverk och industrialisering under 1800-talet?
Lärarhandledning för:
Den här uppgiften tränar eleverna i att tolka ett historiskt källmaterial och i sin tur sätta det historiska källmaterialet i ett annat historiskt sammanhang. Uppgiften bjuder in till källkritiska resonemang om källkritiska kriterier som till exempel närhet och tendens. Du kan läsa mer om de källkritiska kriterierna och källkritiska frågor under Arbeta med källkritik.
Uppgiften består av tre frågor. De två första frågorna introducerar eleven till materialet medan de sista frågorna är av källkritisk karaktär. Du avgör om du vill ge eleverna alla fyra uppgifterna eller om du själv vill introducera dem till materialet.
Ordlista till begrepp i filmen från Almgrens sidenväveri
Vävstol = redskapet/ramen som väver garn eller tråd till tyg.
Bobiner = en spole som man rullade tråden på.
Varp = den längsgående tråden i ett vävt tyg.
Inslag = den tvärsgående tråden i ett vävt tyg.
Skyttel = det redskap som används för att föra vävens tråd i tvärgående riktning mellan varptrådarna.
Harv/härva = löst nystat garn/tråd.
Hålkort = kort i grovt papper med instansade hål. Hålens sammansättning gav information om hur trådarna skulle fördelas i vävstolen för att bilda mönster i väven.
Patron = tygets mönsterritning. Mönstret kunde sedan "översättas" till hålkortet.
Uppgiften lämpar sig väl för att utföras av elever i par eller i smågrupper. Du väljer själv hur många av de föreslagna materialen som eleverna ska studera, och vilka frågor de ska besvara, samt om eleverna ska redovisa sina slutsatser muntligt eller skriftligt. Du kan skriva ut instruktionen och frågorna om du vill dela ut den på papper till eleverna. Du hittar mer källmaterial i artiklarna om Industrialismen i Stockholm.