Tre personer på tre minuter - dramatisera ett historiskt möte
Hur gick det till när det kom flyktingar till Stockholm förr i tiden? Vilka kom? Varför kom de hit? Hur reagerade de gamla stockholmarna på de nya? Allting står inte i källorna - här får eleverna använda sin fantasi och historiska referensram.
Lärarhandledning för:
Syfte
- Levandegöra källorna
- Träna ett historiskt resonemang
- Skapa kopplingar mellan då och nu i en aktuell fråga
- Träna inlevelseförmåga
Tidsåtgång
2 lektioner (förberedelsetid och redovisning)
Lektionsupplägg
Dela in eleverna i grupper om ca tre personer. Ge varje grupp en eller flera bilder. Se förslag på bilder längre ner i texten. Du kan söka efter fler bilder i sökrutan överst på sidan. Efter 15 minuters förberedelse börjar grupperna spela upp sina scener för de andra i klassen. Titta och beröm deras skådespelarinsatser. Därefter kommer det viktiga; samtalet med klassen.