Med Stockholms järnvägshistoria börjar också Sveriges järnvägshistoria. Stockholm var det naturliga målet när man på 1850-talet påbörjade arbetet med den västra och östra stambanan. I takt med att antalet järnvägslinjer ökade kom en "hufvudbangård" (centralstation) att behövas. Den här artikeln berättar med text, bilder och statitisk om järnvägstrafikens expansion i Stockholm fram till 1897.
Utdrag ur Stockholm : Sveriges hufvudstad skildrad med anledning af allmänna konst- och industriutställningen 1897. D. 3. - 1897. - S. 580-612
Om du använder en text som källa ska du alltid ange vem som skrivit texten. Om det är en arkivhandling ska du ange var (i vilket arkiv) originaltexten finns. Om det är en bok eller artikel ska du ange utgivare och år om informationen finns tillgänglig.
Författare
Lemke, Harald (1855-1917)
Skapad
1897
Utgiven av
E. W. Dahlgren
Objekt-ID
Stockholms stadsarkiv
-
Har du frågor om texten ska du kontakta det arkiv, museum eller bibliotek där originaltexten finns. Ange länken till textens sida i Stockholmskällan så är det lättare för dem att hjälpa dig vidare.