Några underrättelser om Stockholms stads undervisnings-verk
I 1800-talets skola var kristendomen det viktigaste ämnet. Luthers katekes tragglades. Modersmålet var också ett ämne som prioriterades. Undervisningen byggde på att eleverna lärde sig mycket text utantill. Sedan förhördes de på läxan. Så kallad växelundervisning var en vanlig undervisningsform eftersom klasserna var så stora.
När man läser skriften stöter man på många skolord som inte finns längre; apologistskola, lärdomsskola, gymnasium. Termen gymnasium betyder inte samma sak här som vi är vana vid. Skolsystemet har sannerligen förändrats!
Sist i skriften får vi en namnlista på eleverna som gick i skolorna detta läsår. Faderns yrke är angivet och om han är i livet eller inte. Om fadern är död så markeras det med ett kors direkt efter yrkestiteln. Alla uppräknade elever är pojkar. Det kan bero på att innan folkskolestadgan 1842 fanns det ingen ordnad undervisning av samhället för flickor. De kunde exempelvis bli undervisade i hemmet istället. Eller i särskilda skolor. Med 1842 års folkskolestadga blev folkskolan obligatorisk för både pojkar och flickor. 35 sidor.
Om du använder en text som källa ska du alltid ange vem som skrivit texten. Om det är en arkivhandling ska du ange var (i vilket arkiv) originaltexten finns. Om det är en bok eller artikel ska du ange utgivare och år om informationen finns tillgänglig.
Författare
Carlson, Gustaf Wilhelm Amatus
Skapad
1836
Utgiven av
tryckt hos A. G. Hellsten
Objekt-ID
Stadsmuseet i Stockholm
-
Har du frågor om texten ska du kontakta det arkiv, museum eller bibliotek där originaltexten finns. Ange länken till textens sida i Stockholmskällan så är det lättare för dem att hjälpa dig vidare.
Stadsmuseet i Stockholm
CC-BY
Du får använda materialet fritt om du anger upphov (fotograf, författare, konstnär). Mer om Creative Commons licenser
Uppdaterad