Mot slutet av 1920-talet hade trafiken i Stockholm ökat så mycket att den blivit ett problem. Särskilt besvärligt var det vid Slussen, eftersom det var den plats alla var tvungna att passera om man reste mellan norr och söder, Västerbron fanns ju inte då. Men 1929 bestämde man i Stockholm stadsfullmäktige att bygga en bro mellan Södermalm och Kungsholmen. Något senare bestämdes att Slussen skulle göras om. 1935 invigdes både Västerbron och nya Slussen. Även Tranebergsbron och Essingeleden nämns i detta kapitel ur boken Broar i Sverige och världen. Illustrerad med svartvita fotografier. 6 sidor.
Utdrag ur Hedin, Gunnar, Broar i Sverige och världen. - 1997. - S. 157-162
Trafikmaskin och broar löste Stockholms trafikproblem / Gunnar Hedin
Ange titel, författare, utgivningsår och bokförlag om du vill göra en källhänvisning till boken. Om du vill använda Stockholmskällans beskrivning av ett litteraturtips som källa ska du skriva ut länken i webbläsarens adressfält och datumet du var inne på sidan. Exempel: Hämtad från Stockholmskällan. https://stockholmskallan.stockholm.se/post/31292 Hämtad 2023-06-12
Författare
Hedin, Gunnar (1922-2005)
Utgivningsår
1997
Utgiven av
Svensk byggtjänst
ISBN-nummer
Stockholms stadsbibliotek
ISBN 91-7332-813-8
Via länkarna på sidan ser du på vilka bibliotek och skolbibliotek boken finns att låna. Har du frågor eller synpunkter angående litteraturtipset ska du kontakta Stockholms stadsbibliotek.
Stockholms stadsbibliotek
Du som vill använda text, omslagsbild eller annan information från de verk Stockholmskällan tipsar om behöver kontakta respektive förlag. Undantag: Publicerad text blir upphovsrättsligt fri 70 år efter författarens död.
Uppdaterad