Hötorget får en underjordisk stad
Under efterkrigstidens omvandling av Stockholm präglades stadens utveckling av stora infrastrukturella projekt och moderniseringar. Hötorget, en av stadens mest centrala platser, var inget undantag. I denna artikel från Aftonbladet presenteras visionen om Hötorgs-city som en helt ny underjordisk stad under Hötorget, med flera våningsplan för butiker, saluhall, garage och en sexfilig gata. Syftet bakom den större Norrmalmsregleringen var att skapa en effektiv och modern lösning för Stockholms växande trafikbehov, handel och samtidigt frigöra ytor ovan jord för fotgängare och nya byggnader.
Illustrationen, skapad av Nils Stödberg, visar en detaljerad genomskärning av den planerade underjordiska anläggningen. Stödberg, en av sin tids mest anlitade illustratörer, hade en förmåga att levandegöra framtidens stadsrum genom sina tekniska och visionära teckningar. Hans verk ger oss en unik inblick i Stockholms stadsutveckling och de drömmar som präglade epoken.
Hötorget får underjordisk stad
Butiker, saluhall, 6-filig gata, garage – allt ryms under jorden
Det här är ingen byrå med utdragna lådor. Det är en teckning som exakt visar hur det om några år kommer att se ut under trakten kring Hötorget. De streckade linjerna med pilarna i toppen är riktpunkter som anger "lådornas", d.v.s. de underjordiska våningarnas, exakta förhållande till bebyggelsen ovanpå.
"Lådorna" skall alltså skjutas in under bebyggelsen.
- Den översta underjordiska våningen innehåller den nya Hötorgshallen, butiker i rader utmed passagen från tunnelbanan, lager, bensinstation och Sveriges första underjordiska, sexfiliga gata.
- I den underjordiska mellanvåningen finns parkeringsplatser och lager samt en mottagning för parkerande bilar.
- Den nedersta våningen bjuder på garageplatser för bortåt 450 bilar samt tvätt och smörjning. Längst in i avdelningen finns mekaniska plattor där bilarna körs upp på rörliga plattor som manövreras hit och dit.
Det blir nedfarter till underjorden från Slöjd- och Oxtorgsgatorna, och våningarna kommunicerar sinsemellan genom hissar och ramper.
Reportage: Olle Wigander – Nils Stödberg (teckning)