.
Foto

Nya Årstabron

(texten kommer från en skylt som finns uppsatt på bropelaren, Gamla Årstabrons norra sida)

invigdes 1929. Tidigare gick tågen på en järnvägsbank med svängbar bro vid Hornstull. Den nya farleden genom Hammarby sjö förutsatte en högbro. Efter en internationell tävling ritade arkitekten Cyrillus Johansson med konstruktörerna Ernst Nilsson och Salomon Kasarnowsky den ursprungligen öppningsbara järnvägsbron. Tanken var att också bygga en bilväg ovanpå järnvägen. Bron renoverades när den nya Årstabron togs i bruk år 2005.

The bridge was opened in 1929 to improve rail access to Stockholm. The new approach necessitated an elevated bridge, with a central section that could be raised for shipping. The bridge was designed by architect Cyrillus Johansson with Ernst Nilsson and Salomon Kasarnowsky as structural engineers. (2013)

Samfundet S:t Eriks kulturhusskyltar
Sedan 1993 har samfundet, som ett led i att sprida kännedom om Stockholms bebyggelse, skyltat kulturhistoriskt intressanta byggnader med blå emaljskyltar. På senare år har även historiskt viktiga broar skyltats.


Så här källhänvisar du till fotografiet

Har du frågor om fotografiet?

Rättigheter

Mer i Stockholmskällan

Relaterade poster och teman

Broar och viadukter för gatutrafiken / Arne Dufwa

Broar och viadukter för gatutrafiken / Arne Dufwa

Flygfoto över Årstabron. Bygget av den nya järnvägsbron pågår

Flygfoto över Årstabron. Bygget av den nya järnvägsbron pågår

Sken-akvedukt : Årstabron / Olle Rydberg

Sken-akvedukt : Årstabron / Olle Rydberg

Årstabron från väster

Årstabron från väster

Årstabron under byggnad. Nuvarande Östra Årstabron

Årstabron under byggnad. Nuvarande Östra Årstabron

Årstabron vid Årsta holmar.

Årstabron vid Årsta holmar.

Årstaviken. Motorbåtar vid stranden under Årstabron. Södersjukhuset i bakgrunden

Årstaviken. Motorbåtar vid stranden under Årstabron. Södersjukhuset i bakgrunden