Reklambroschyr för bostäder
Text

Nio minuter till L M Ericsson

I slutet av 1930-talet flyttade Telefonaktiebolaget L M Ericsson ut sin verksamhet till det ännu ganska oexploaterade Midsommarkransen. De arbetande behövde någonstans att bo och varför inte nära arbetsplatsen? Wranges byggnadsfirma visar här i sitt prospekt (reklambroschyr) att de har de anställda på Ericsson som sin främsta målgrupp med rubriken "Endast nio minuter till LM".

Härligt för husmodern att slippa trappstädning och för radioentusiasten ska det tydligen vara bra mottagning för att ta emot utländsk radio. Här kan vi se att de bekvämligheter som vi tar för givet idag, vi som bor i flerfamiljshus, var nytt och spännande för folk på 1940-talet.

 

6 sidor. 

Mer i Stockholmskällan

Relaterade poster och teman

Bilder från Kransen och Tellus : förstaden Midsommarkransen

Bilder från Kransen och Tellus : förstaden Midsommarkransen

Flygbild över Midsommarkransen

Flygbild över Midsommarkransen

Midsommarkransen

Midsommarkransen

Telefonplan, LM Ericsson. Porträtt av två anställda, civilekonomer

Telefonplan, LM Ericsson. Porträtt av två anställda, civilekonomer

Uppfinningar
Tema

Uppfinningar

Många tekniska uppfinningar och innovationer förändrade arbetet när Sverige industrialiserades. Maskiner kunde göra många människors arbete på kortare tid.