3. Dåtid - fakta om platsen
Momentet handlar om att söka fakta och skriva en faktatext om en personlig plats och dess historia. Eleverna arbetar med olika källmaterial och formulerar en faktatext som de publicerar på Wikimini.
1. Ta reda på fakta om platsens historia
Eleverna ska börja med att fundera över vad de redan vet om platsen och därefter vad de skulle vilja ta reda på. Deras frågeställning styr deras val av källor. I faktadelen kan eleverna antingen arbeta enskilt eller två och två. Om det är en plats som man kan hitta mycket fakta om, så går det också att dela in eleverna så att de får ansvara för olika delar av texten.
Inför faktaskrivandet är det bra att diskutera tillsammans i klassen om vilka personliga platser som det kommer gå att hitta intressant källmaterial om. Det kanske inte finns så mycket historia om ett köpcentrum som Globen shopping, men däremot låg det förr ett stort slakthusområde i närheten som det går att hitta mycket information om: http://sv.wikimini.org/wiki/Stockholms_stads_slakthus Skriv gärna upp tillsammans med klassen vilka platser som det går att hitta fakta om.
Hur ser en faktatext ut?
Titta tillsammans på andra faktatexter om olika platser på Wikimini. Faktatexterna är uppbyggda med rubriker, en tydlig definition av platsen, blåa ord som länkar till annan faktatext och röda ord som skulle kunna länka till andra faktatexter om någon hade skrivit dem. Det finns också källhänvisning med källor som stödjer faktapåståenden i texten. Exempel på faktatext på Wikimini är
- Skogskyrkogården: http://sv.wikimini.org/wiki/Skogskyrkog%C3%A5rden och
- Globen: http://sv.wikimini.org/wiki/Globen
Frågebatteri för att hitta fakta
Låt eleverna fundera över:
- Vad är det för plats?
- Vad har platsen för historia?
- Hur såg det ut där innan?
- Har platsen något speciellt namn?
- Varför har den fått det namnet?
- Vilka människor har använt sig av platsen?
Om eleverna behöver fler frågor i sitt frågebatteri om platsen kan de få hjälp med att börja med frågeorden “Vad?” “Hur?” “När?” “Vilka?” etc.
En klass besöker på en utgrävning i Hjulsta där arkologerna berättar om platsens historia. Foto: Sofia Dahlquist
Källor som berättar om platsen
Beroende på vad eleverna vill ta reda på så kan man arbeta med källmaterial på olika sätt. Här följer några exempel:
- Använd Stockholmskällan. Titta exempelvis på historiska fotografier, historiska dokument eller gamla filmklipp från platsen. Vad kan de berätta?
- Titta på gamla kartor, exempelvis Eniros historiska flygfoton och Stockholmskällans Jämför karta-funktion. Fler tips på användbara webbsidor med olika typer av historiskt källmaterial finns längst ner på sidan.
- Besök skolbiblioteket eller något annat bibliotek och se vad det finns för faktaböcker och litteratur om platsen.
- Bjud in en person från exempelvis den lokala hembygdsföreningen som kan berätta för klassen om platsens historia.
- Besök det lokala museet eller arkivet och låt deras pedagoger eller personal berätta för eleverna om platsens historia.
Resonera källkritiskt
Diskutera med eleverna hur vi kan veta vad som är sant. Vilka källor kan vi lita på? Vilka källor verkar mer opålitliga? Hur tänker eleverna?
Tips när man arbetar med momentet
- Det tar tid för eleverna att söka och hitta bra information på internet. Här behöver eleverna ha mycket hjälp. Det bästa är att ge dem tips på sidor där de kan hitta information och visa dem hur de söker. Annars är det lätt att de enbart fastnar på Wikipedia och den informationen som står där. Wikipedia kan vara en bra introduktion men behöver kompletteras med fler källor.
- Det är viktigt att eleverna gör sin egen tolkning av källorna och formulerar sin text självständigt. Eleverna ska inte skriva av. Ett sätt för att få eleverna att skriva en enkel och lättförståelig text, är att be dem att skriva sin faktatext för en elev i årskurs 3 och att hen lätt ska förstå vad de skriver.
En skolklass får besök av den lokala hembygdsföreningen som berättar om närmiljön och dess historia. Foto: Sofia Dahlquist
2. Dela faktatext på Wikimini
Utifrån den information som eleverna hittat om sina platser ska de formulera en faktatext om sin plats. Texten publicerar de på Wikimini.org. Wikimini är ett uppslagsverk för barn, skrivet av barn. Här följer tre filmer om hur Wikimini fungerar.
Hur ser en faktatext på Wikimini ut?
En faktatext på wikimini ska alltid börja med vad platsen eller byggnaden är och var den ligger, exempelvis
"Globen är en arena som ligger i Stockholm.”
Studera gärna ett riktigt exempel, exempelvis http://sv.wikimini.org/wiki/Globen
Blå ord i texten på Wikimini, till exempel Stockholm, länkar vidare till en annan faktatext på Wikimini om Stockholm. Röda ord skulle kunna länka vidare till en faktatext, till exempel arena, men om detta finns ännu inte en faktatext. När någon skriver en faktatext om arena kommer det röda ordet bli blått. Sist i faktatexten finns källor som visar var informationen är hämtad.
Det är viktigt att rubriken blir rätt och att det inte finns några stavfel i den eftersom det inte går att ändra i efterhand. Eleverna ska gärna dela in sina texter i stycken med underrubriker. De ska skapa minst ett blått ord som länkar till en annan text i Wikimini, ett rött ord som skulle kunna länka till annan faktatext samt källhänvisa texten. Skriv gärna upp alla platser eller rubriker på tavlan så att eleverna sedan kan länka ihop varandras texter med blå ord.
Lägga in bilder på Wikimini
För att lägga in bilder på Wikimini krävs att bilderna först publiceras i Wikiminis bildbank. Det bästa är att använda bilder som man tagit själv. Hittar man bilder på internet är det viktigt att ta reda på vilken upphovsrätt bilden har och hur den får användas. Vet man inte det kan bilden inte användas. Hittar man en bild på Wikipedia måste denna laddas ner från Wikimedia commons innan den laddas upp på nytt i Wikiminis bildbank. Man måste då exakt återge upphovsperson och licens till exempel CC-BY..
3. Förbättra varandras wikiminitexter
Eleverna ska läsa minst en annan wikiminiartikel och förbättra den. Här handlar det inte om att radera text utan om att förbättra texten så att den fungerar bättre. Man kan exempelvis titta på:
- Stavning, meningsbyggnad, särskrivning
- Rubriker och styckeindelning
- Skapa fler blå eller röda ord, det vill säga fler länkar
- Lägga till mer fakta och fler källor
Låta eleverna läsa sina förbättrade artiklar
Låt eleverna läsa sina förbättrade faktatexter för att se vilka förbättringar som gjorts och hur texten har ändrats. Diskutera gärna i klassen hur det kändes att någon förbättrade ens text. Detta ger en förståelse för hur alla texter på Wikimini och även Wikipedia är uppbyggda.