Dekorativ illustration: Barn som leker
Montage: Buss i Gröndal 1921-1922. Okänd fotograf, Spårvägsmuseet. Ledningar för spårvagnar och trådbussar vid Slussen 1960. Foto: Herbert Lindgren, Stadsmuseet i Stockholm. Greve Frölichs barn 1864-1877. Foto: Wilhelm Lundberg, Stadsmuseet i Stockholm.

Bredda temat med historiska bilder

Vad jobbar ni med för tema just nu? Gör en sökning i Stockholmskällan och se om du hittar en bild som passar in i arbetet.

Lärarhandledning för:

I Stockholmskällan finns mer än 23 000 historiska fotografier och över 1000 konstverk. Dessutom hittar du nästan 600 föremål från arkiv och museer i Stockholm.

Du söker enkelt reda på källmaterial genom att skriva in ett sökord i rutan överst på sidan. Du kan sedan filtrera sökresultatet och välja att bara visa fotografier eller bildkonst, till exempel.

Visa ett av materialen för barnen. Låt dem sedan diskutera följande frågor:

  1. Vad av det du ser i materialet som är sig likt jämfört med idag?
  2. Vad är sig inte likt jämfört med idag?

Utgå ifrån barnens teorier och frågor för att tillsammans med barnen ta reda på mer om hur det kunde vara att vara barn för för länge sedan. 

Det här är ett förslag på ett pedagogiskt upplägg för förskolan, men fungerar också att använda som lektionsförslag för grundskolan.

Uppdaterad