Historia med alla sinnen
Känn på historien, lukta och lyssna på den! Med lite rekvisita kan du enkelt återskapa en bit av historien för dina elever.
Lärarhandledning för:
De historiska källmaterial du hittar på Stockholmskällan är alla digitaliserade och kan ses på skärm eller läsas upp. I det här lektionsförslaget får eleverna också känna, lukta och lyssna på tre föremål: En flaska kolsyrat vatten från 1930-1950, ett blått sidentyg med mönster av nationalsymbolen tre kronor från 1753, och ett papperspåse med nymalet kaffe.
Du hittar fler föremål att sätta ljud och lukt till i Stockholmskällan.
Använd alla sinnen för att känna på historien
Syftet med uppgiften är att uppleva historiska föremål med flera sinnen. Vi människor upplever saker olika, och våra sinnen (smak, syn, lukt, hörsel och känsel) är olika starkt utvecklade hos olika personer. Genom att använda flera sinnen skapar vi egna erfarenheter som vi delar med historiens människor:
1800-talets stockholmare som köpte nymalet kaffe i en papperspåse hörde säkert prasslet från påsen och kände lukten av de nymalda bönorna. Den törstiga lantarbetaren på Akalla gård hörde tickandet av kolsyrans bubblor som sprack vid vattenytan och kände sticket på tungan när hen drack.
Förberedelser
Du behöver följande rekvisita för uppgiften:
- 33 centiliters glasflaska
- Kolsyrat vatten (i flaska eller glas)
- En liten bit tyg från slöjdsalen (gärna blått och glansigt sidentyg)
- En liten papperspåse (till exempel från fruktdisken i mataffären)
- Malet kaffe
- Skriv ut de tre källmaterialen, flaskan, tyget och påsen, på papper.
Källmaterial till uppgiften
Uppgift: Upplev historia med alla sinnen
Du kan anpassa och variera uppgiften med andra föremål, annan rekvisita och efter elevernas individuella förutsättningar.
Introducera föremålen ett i taget för eleverna:
- Be alla stänga ögonen och bara känna på föremålet. Går det att gissa vad det är för något?
- Fortsätt med att introducera ljudet (papperspåsen och tyget prasslar, vattnet bubblar, spritter och tickar). Går det bättre att gissa vad det är för föremål nu?
- Lukta eller smaka på kaffet, vattnet eller tyget.
- Låt alla berätta vad de tror att att det är för föremål, sedan får alla öppna ögonen.
- Var det rätt gissningar? När förstod eleverna vad det var för föremål? Var det lätt eller svårt?
- Upprepa steg 1-5 med de andra föremålen.
Till övningen går det att samtala om historia, kunskap, människors livsvillkor och industrialisering. Klicka på bilderna av föremålen för att läsa mer information om deras historia.
- Hur vet vi det vi vet om historia? (Genom kvarlämnade föremål vet vi vad människor åt, drack och klädde sig i, till exempel.)
- Är det skillnad på ett gammalt föremål och ett nytillverkat när vi lär oss om historia? (Olika värde på äkta eller förfalskade föremål; Det beror också på syftet. Det är skillnad på att lära sig om något och bevisa hur det verkligen var, en gång var alla föremål som nu är gamla nytillverkade och oanvända)