Medborgerliga rättigheter i ett demokratiskt samhälle
I det här lektionsförslaget resonerar eleverna om vad som krävs för ett fungerande demokratiskt samhälle, och hur demokratiskt Sverige är idag.
Lärarhandledning för:
Till dig som är lärare
Det här lektionsförslaget bygger på sidorna 10-11 i tidningen HISTORISKT MAGASIN: Demokratins genombrott som Stockholmskällan gav ut 2021. Läs mer om magasinet och beställ ett eget exemplar. Du kan också ta del av innehållet och ytterligare material på Stockholmskällan i temat Kampen för mänskliga rättigheter.
Låt eleverna fundera enskilt över frågorna och sedan diskutera i mindre grupper. Avsluta med gemensamt samtal i klassen. Avsluta övningen med enskild skriftlig reflektion.
Arbeta med Globala målen
Det här lektionsförslaget anknyter till FN:s globala mål för hållbar utveckling. Uppgiften kan kopplas till mål 10: Minskad ojämlikhet. Läs mer på Globala målens webbplats.
Till dig som är elev
Läs sidorna 10-11 om medborgerliga rättigheter i Historiskt Magasin: Demokratins genombrott.
1. Fundera:
- Vad krävs för att demokratin ska fungera i ett samhälle?
Vad måste du som medborgare ha rätt att göra för att demokratin ska fungera?
2. Reflektera:
- Vad har det för betydelse för demokratin att kvinnor fick börja studera vid universitet 1873?
- Vad har det för betydelse för demokratin att homosexualitet blev tillåtet 1944?
- Vad behövs mer än yttrandefrihet, tryckfrihet och föreningsfrihet för att demokratin i ett samhälle ska fungera?
3. Diskutera:
- Har alla medborgare i Sverige jämlika förutsättningar att delta i det demokratiska samhället idag?